loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه و فرهنگ: مجموعه ای از مقالات و سخنرانی ها

ناشر کویر

نویسنده کریم مجتهدی

گردآورنده کتاب محمدمنصور هاشمی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 295

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

تاب "فلسفه و فرهنگ" در برگیرنده مباحثی است درباره ماهیت و اهمیت فلسفه و نسبت آن با سایر جنبه های فرهنگ و مشتمل بر تحقیقاتی است در حوزه های تاریخ فلسفه، فلسفه تطبیقی و برخی مسائل تاریخی از جمله مشروطیت.

بخشهای مختلف این کتاب شامل مباحث کلی در شناخت قدر و موقعیت فلسفه و نسبت آن با سایر معارف و شؤون بشری، مباحث تاریخی در حوزه فلسفه به ویژه درباره آشنایی غربیان با فلسفه اسلامی و سرگذشت آن در ایران، بحثهایی در فلسفه صدرایی و به طور خاص مطالبی درباره مقایسه جنبه هایی از حکمت متعالیه با برخی فلسفه های مهم غربی و بالاخره مطالبی در حوزه تاریخ و فرهنگ است.

درواقع باید گفت وجه غالب این مجموعه تأمل در جنبه های گوناگون فرهنگ، هنر و تاریخ است از منظر فلسفه و امکان گفتگوی آنها. در این مجموعه می توان دغدغه ها و نگرش کلی دکتر کریم مجتهدی را نیز مشاهده کرد. ملاحظاتی از این قبیل که فلسفه شناخت امکانات آتی و به معنایی خود آینده است، فلسفه آزادسازی ذهن است و اهمیت آن پیش و بیش از هر چیز در جنبه آموزشی آن نهفته است.

تلاش در جهت پرده برگرفتن از جهل مرکب، کوشش برای تعمق و تفاهم، سنت زنده و در حال بازآفرینی به عنوان سنت حقیقی و تجدد مبتنی بر تعادل میان هویت و حافظه به عنوان تجدد حقیقی از دیگر دغدغه های مجتهدی محسوب می شوند که در مقالات و سخنرانیهای گردآمده در این کتاب مورد بحث قرار گرفته اند.

کریم مجتهدی استاد فلسفه در دانشگاه تهران است. او سهم به سزایی در رشد پژوهشهای فلسفی در ایران داشته است. وی در همایش چهره های ماندگار ایران به عنوان چهره ماندگار فلسفه انتخاب شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما