loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سفیران ویرانی

شرح حملات موشکی رژیم بعث عراق به ایران

ناشر پیام آزادگان

نویسنده جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 258

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

این اثر بر اساس یک طرح تحقیقاتی و با هدف برآورد تلفات غیرنظامی ایران و همچنین مشخص کردن نوع سلاح های کاربردی عراق علیه غیر نظامیان در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تدوین شده است.

در جنگ جهانی اول تلفات غیرنظامیان حدود 15 درصد از کل تلفات را تشکیل می داد، اما در جنگ های به وقوع پیوسته در دهه های گذشته، غیر نظامیان قربانیان اصلی جنگ ها بوده اند و این روند هنوز هم ادامه دارد. در جنگ تحمیلی نیز ارتش عراق از اولین روز جنگ، شهرهای ایران را مورد حمله قرار داد و این حملات تا آخرین روز ادامه داشت.

حملات انجام شده به شهرهای کشورمان براساس نوع سلاح به 3 گروه "موشک های زمین به زمین"، "هوایی" و "توپخانه ای" تقسیم می شود. سابقه ساخت و استفاده از موشک های زمین به زمین در جنگ ها و نوع موشک های استفاده شده توسط نیروهای ارتش صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران، محتوای فصل های اول و دوم کتاب "سفیران ویرانی" را شکل داده اند. در فصل سوم، حملات موشکی به شهرهای ایران به صورت سالانه و در قالب جدول و نقشه مشخص شده و در فصل بعدی نیز حملات به 27 شهر کشورمان با اطلاعات مربوط به زمان، نوع موشک و تعداد شهیدان و مجروحان، مورد بررسی قرار گرفته اند.

زمان بیشترین حملات موشکی ارتش صدام به شهرهای ایران در ماه های اسفند و فروردین سال های جنگ می باشد. در فصل پنجم کتاب "سفیران ویرانی" نتایجی از این دست تحلیل و ارزیابی و در فصل پایانی نیز روش های بازدارنده ایران در برابر تجاوزهای دشمن، تشریح شده اند.

غربی ها در گزارش های خود درباره حمله به شهرها در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از عنوان جنگ شهرها [War of cities] استفاده می کنند. در این گزارش ها شروع جنگ شهرها به اسفند سال 1363 باز می گردد که البته ایران، اقدامات بازدارنده خود را از این تاریخ آغاز کرده است. آن ها در تمامی گزارش های خود از این مقطع زمانی به عنوان اولین دوره جنگ شهرها نام می برند. در حالی که ارتش صدام از ابتدای جنگ تحمیلی، شهرهای ایران را مورد حمله قرار داده و این حملات بدون توقف ادامه داشته اند و این گزارش ها چهار و نیم سال حمله و کشتار غیر نظامیان ایرانی را نادیده می گیرند.منابع غربی، تمام تلاش خود را برای تبرئه صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران به کار گرفته اند. در حالی که کتاب "سفیران جنگ" به عنوان اطلاعات اولیه برای انجام پژوهش های آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در تدوین کتاب "سفیران ویرانی" از آرشیو مرکز پژوهش های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش استفاده شده است. این آرشیو شامل اطلاعات روزانه جنگ از 3 نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش و مقدم ترین خطوط نبرد تا رده های پشتیبانی رزمی و پشتیبانی خدمات رزمی و اطلاعات آن هاست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما