loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چون اسفنج، نرم: بازشناسی نقش دکتر احسان نراقی در حاکمیت پهلوی دوم (دوره دو جلدی)

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

نویسنده صفاءالدین تبرائیان

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 1062

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 17544 10003022
100,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«چون اسفنج نرم»، زندگی نامه احسان نراقی روشنفکر پهلویسم و چهره ذی نفوذ دربار پهلوی دوم از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.این کتاب در ادامه سلسله کتابهایی که با پرداختن به شخصیتهای ذی نفوذ و تاثیر گذار تاریخ معصر ایران ، تحولات صورت گرفته در این برهه زمانی را بررسی می کنند، در دو جلد به نگارش در آمده است. به گفته مولف این کتاب،احسان نراقی سرشناس ترین روشنفکر در حکومت پهلوی دوم بوده است که حاشیه و حرف و حدیث های زیادی حول و حوش شخصیت او به چشم می خورد.او هم با رجال دوره پهلوی کاملا آشنا بود و هم هیچ وقت زیر بار مسئولیت دولتی یا درباری نرفت.مهم ترین مسئولیت وی مدیریت موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی بود که البته خود او پایه گذار این موسسه است. وی بیشتر به دنبال کارهای فرهنگی بود. نگارش این کتاب که پنج سال زمان برده است،حاصل ساعت ها گفتگوی نویسنده با مرحوم نراقی است.نویسنده «چون اسفنج نرم»همچنین با دستیابی به اسناد و مدارک دستگیری های نراقی چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن و مطالعه پرونده های نراقی در ساواک،تلاش کرده تا هیچ نقطه ای را در زندگی این شخصیت تاریخی مبهم نگذارد.«سایه روشن های نراقی در دولت ملی دکتر مصدق»،«چالشهای میان مصدق و آیت الله کاشانی»؛«گرایش نراقی به حزب توده در دوره نوجوانی و جوانی»،«نقل زوایایی از کودتای 28 مرداد سال 1332»؛«زندگی نامه نراقی»و... برخی از فصول این کتاب به شمار می روند.

وی جامعه شناسی است که تحقیقات عملی و کاربردی و تهیه دقیق پژوهشهای آماری و جمعیتی مبتنی بر مشاهدات را برای اصلاح بسیاری مشکلات کشور مبنا قرار می دهد و اصطلاحاً «نظریه زده» نیست و استدلالش این است که تا اطلاعات دقیق و قابل اعتنایی از جمعیت، توده ها و مشکلاتشان نداشته باشیم ــ و دستیابی به این مهم نیز جز با تحقیقات و مشاهدات گسترده میدانی، عملی نیست ــ نمی توانیم برای حل آن مشکلات به سیاستگذاری متناسب با آن بپردازیم. تجمیع و سازگاری سنت و تجدد (مدرنیته) با گرایشی به نفع تمدن جدید و البته منطبق با شرایط ایران!، تساهل و تسامح حداکثری، دوری از تعصب افراطی نسبت به ارزشهای تمدن شرق و غرب در عین حال بهره گیری از فواید هر دو، البته همه اینها برای نراقی زیر سایه لیبرالیزم و اومانیسم معنا پیدا می کند و هنگامی که در مورد "سیاستگذاریهای مناسب" مکررا نقش "منطبق بر شرایط ایران" را یادآوری می کند نقش زیادی برای مذهب و دیانت قائل نیست و اگر هم باشد دیدگاه ابزاری به آن دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما