loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بوی پدر: زندگی نامه داستانی شهید امیر مهرداد

ناشر فاتحان

گردآورنده کتاب اعظم حمزه ای خسرقی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 188

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نگارنده در این کتاب از زاویه دید دختر شهید به سرگذشت مهندس شهید دانشگاه صنعتی شریف، «امیر مهرداد» پرداخته است. «بوی پدر» به تاثیری اشاره دارد که دست نوشته ها خاطرات و دیگر آثار به جا مانده از این شهید بر ذهن دخترش گذارده است. شهید مهرداد یکی از بنیان گذاران جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف است. وی در بخش مدیریت و پژوهش دپارتمان شیمی فعالیت می کرد و از این طریق کمک های خود را که مبتنی بر دانش علمی او بوده، به جبهه ارائه داده. از جمله دستاوردهای علمی شهید می توان به استخراج الکل از پسماندهای خون آزمایشگاه ها اشاره کرد. با توجه به تحریم های اقتصادی در زمان جنگ تولید و واردات الکل، ایران دچار بحران شده بود که به کمک روش ابداعی شهید مهرداد این مشکل تا حدودی رفع شد. وی هم چنین برای دفع حشرات موذی در سنگر رزمنده ها، دست به ساخت فرمول پمادی زد که بعدها به «پماد سنگر» معروف شد که محل گزش حاصل از نیش پشه ها را التیام می داد. پروژه بیوگاز نیز که استخراج گاز متان از فضولات بود، از دیگر کارهای این مهندس شهید است. حمزه ای در «بوی پدر» در قالب داستانی مستند و 34 بخش، به داستان دختر شهید مهرداد می پردازد که بر اساس یک اتفاق ساده لایه های شخصیت علمی ـ پژوهشی پدرش را می شناسد. در پایان کتاب نیز برخی از یادداشت های شهید آمده است.

در پشت جلد کتاب «بوی پدر» می خوانیم: «... لحظه ای مکث می کنم. چه کار مهمی را فراموش کرده ایم! پوشه را روی تخت می گذارم و به طرف کشوی میز کامپیوتر می روم. ورقه ای از کاغذ کادوی قرمزرنگی را از لوله کاغذهای دیگر جدا می کنم و به طرف در می روم. مادر لبخند می زند و بدون کلامی دیگر، کاغذ را گرفته و می رود. دوباره به طرف کشو برمی گردم. ورقه ای قهوه ای رنگ از همان طرح و جنس برمی دارم و از کشوی دراور هدیه را بیرون آورده و همان جا روی تخت بسته بندی می کنم و با یک روان نویس آبی روی گل های سفیدش می نویسم: از طرف مریم.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما