loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اطبای عهد مغول: (تاریخ پزشکی ایران در هند اسلامی)

ناشر چوگان

نویسنده سید علی کوثر چاندپوری

مترجم سیده جلیله شهیدی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 222

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

اطبای عهد مغول بیشتر به آن عده از طبیبان و پزشکان هندی پرداخته است که در خدمت حکومت بوده اند.
نگاهداری و ثبت وقایع تاریخی یکی از خصوصیات بارز مسلمانان به شمار می رود و می توان گفت کمتر مردمی در دنیا با چنین دقتی به حفاظت از تاریخ خود پرداخته اند. شاید از این رو است که امروزه از حال میلیون ها عالم، فاضل و دیگر مشاهیر باخبر هستیم. عیون الانباء فی طبقات الاطباء از ابن ابی اصیبعه و اخبارالحکما از جمال الدین القفطی از جمله این آثار مستند و پرارزش به شمار می روند.
در دوره مهاجرت حکمای ایرانی به شبه قاره که دوره شکوفایی علمی در پزشکی محسوب می شود، پادشاهان مسلمان مغول در آن سرزمین حکمرانی می کردند و با توجه به زبان رسمی دربار که فارسی بود، با اغوشی باز از ایشان پذیرایی کردند. بدین ترتیب فضای مناسبی برای پیشرفت طب شکوهمند ایرانی فراهم آمد و اطبا با فراخ بال به تأْلیف، ترجمه، تحقیق و پژوهش پرداختند. این کتاب در حقیقت شرحی از تاریخ پزشکی ایران در هند اسلامی و سرگذشت پزشکانی است که در آن زمان از ایران به شبه قاره مهاجرت کردند و در آنجا به پژوهش، انجام خدمات پزشکی و تألیف آثار خود پرداختند.
از آنجا که تاریخ علم به عنوان یکی از شاخه های مهم رشته تاریخ در عصر حاضر شمرده می شود و این کتاب نیز در زمینه تاریخ علم نگارش یافته، می توان آن را حایز اهمیت در مطالعات تاریخی رشته پزشکی دانست.
حکیم سید علی کوثر چاندپوری، در مقدمه کتاب به پیشینه طب هندی و روند نفوذ آن به جهان اسلام پرداخته و با مطالعه دقیق تمام کتاب های تاریخی دوره مغول نخستین کتاب درباره اطبای عهد مغول را تدوین کرده است.
اطبای عهد مغول مشتمل بر شرح زندگی 169 طبیب است که 30 تن آنان ایرانی تبار بوده و در قرن 11 و 12 از نقاط مختلف ایران، گیلان، تبریز، شیراز و غیره به هند مهاجرت کرده اند. این کتاب قسمتی از زنجیره گمشده تاریخ اطبای عصر اسلامی در هند را شناسایی کرده است.
این کتاب به زبان اردو است که در سال 1955 در بهوپال هند به نگارش در آمد و در 1960 میلادی در کراچی برای نخستین بار به چاپ رسید. اصل این کتاب مشتمل بر 208 صفحه است و در آن به شرح زندگی 169 طبیب پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما