loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الاسباب و العلامات

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب الاسباب و العلامات از جهات ذیل اهمیت خاص و ویژه دارد:

چنان که می دانیم، پیش از سمرقندی، اطبای بزرگی چون اهوازی، رازی، جرجانی و ابن سینا می زیسته اند که به طور قطع وی بعد از خواندن کتب آن اساتید اثر خویش را پدید آورده است؛ لذا به جرأت می توان گفت که این کتاب خلاصه ای مفید و کامل و ضروری از تمام کتب قبل به اضافة تجربیات و نظریات شخصی خود مؤلف می باشد.
زبان کتاب اگر چه عربی می باشد، ولی آسان و بسیار روان و ساده است و در نسخ معتبر آن (از جمله نسخة اساس ما در تصحیح حاضر) اغلب لغات مشکل در حاشیه معنی شده اند.
الاسباب و العلامات خلاصۀ مفید و کاربردی کلّ طبّ در بالین یک بیمار است؛ زیرا در ابتدا تمام بیماری ها را جزء به جزء، از سر تا قدم ذکر می کند، سپس بیماری هایی که مربوط به کلّ اعضا می باشد، بیان می کند و در ادامه به مباحث زیبایی، جراحات، شکسته بندی و مسمومات پرداخته است و این یعنی خلاصه ای از کلّ مباحث کاربردی طبّ.
در این کتاب هر بیماری ابتدا تعریف می شود، سپس علل مختلف بروز آن عارضه و عوارض مختلف ناشی از آن بررسی و بیان می شود. نکتۀ جالب آنکه مؤلف در قسمت های مختلف در مورد این که چگونه یک سبب موجب به وجود آمدن یک علامت می شود، توضیح کافی و لازم می دهد و قبل از بیان درمان یک عارضه، تشخیص های افتراقی مهم بیماری ها را بیان می کند و در قسمت درمان نیز ضمن بیان درمان، محدودیت و ممنوعیت و خطرات بعضی از درمان های نامناسب را می آورد. خوانندگان آن به این نتیجه خواهند رسید که این کتاب، طبیب را در کمترین زمان به سمت صحیح درمان بیمار خویش هدایت می کند.
در یک کلام آنکه این کتاب برای دانشجویان و افرادی که در ابتدای خواندن طب سنتی هستند مفید است چون برای درک کلی ازمطلب علمی بهتر است دانشجو در ابتدا تصوری از کلیت مطلب داشته باشد و این کتاب به علت کامل و خلاصه بودن این فرصت را برای دانشجو مهیا میکند که در اندک زمانی به این هدف برسد و بداند تنظیم بندی مطالب طب چگونه است و هرمطلب در کجا قرار دارد .
این کتاب برای قشر متخصص فن پزشکی امروز نیز قابل استفاده است چون به علت حجم کمی که دارد در مدت زمان اندکی می توان تمام ان را خواند و دانسته های قبلی را مرور کرد؛ همچنین به عنوان کتاب همراه که مختصر و شامل است، می توان از آن یاد کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما