loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حکایات اهل نظر (در شناخت طب و طبیب)

ناشر المعی

نویسنده اسماعیل ناظم

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 395

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

پزشکی در ایران، تاریخ بسیار کهن و تنوع و پراکندگی فراوان دارد. کتاب حاضر مجموعه ای از حکایت ها درباره پزشکی و پزشکان و بیش تر درباره طبیبان ایرانی و یونانی مشهور است. در این حکایت ها ماجراهایی درباره پزشکان، روش های درمانی قدیمی، و داروهای قدیمی ذکر شده است. از جمله عنوان های کتاب حکایت باز و جالینوس، نظریه های ابن سینا در مورد عنبیه، تشریح در دوره ساسانیان، جراحی در دوره صفویه، حجامت، پیوند اعضا، برزویه طبیب، و بزرگمهر هستند.

امان از عطاران بیوقوف که هنوز نوره از بوره فرق نکرده و شیح را از شیخ، در هر رهگذر دکان باز نمودهاند و طبیبهای بیسواد از روی کتابهای غلط نسخه مینویسند و عطّاران هم برای جلب منفعت، به عوض تریاق، تریاک به مریض و به اولیای آن میفروشند و بدین وسیله جمعی از نفوس خلایق برطرف میشوند.
اگر شرایط دوا و طبیب و مریض و معالجه را بخواهم عرض کنم، معلوم خواهد شد که معنی طبیب چیست و طبیب کیست. اینقدر فهمیدهام که علاج و معالجه در فرنگیان غالباً منحصر در انتیمون و کَلَمِلِ نمک و گنه گنه و مسهل جلب و طِرطیر است. هرگاه موارد استعمال آنها را بدانند، باز میتوان گفت که ادویه مشترکالنفع است و در برخی از بیماریها میتوان تجویز کرد، ولی بیشتر اطبّا مورد استعمال آن را نمیدانند - چنانچه همین اوقات که دوازدهم شهر ربیع الثانی سنه 1276 هجری است، در خدمت عظمت مدار مجدالدوله به سر حدّ انزلی رفته، چند نفر از توپچیان معلَّم و آموخته- که سالها در مراتب علم نظام به خدمتگزاری و جان نثاری تربیت یافته بودند و جنگها دیده اند- مبتلا به مرض ذاتُالجنب شدند. طبیب فرنگی به آنها جوهر انتیمون داده، به سبب قی عنیف جان به جهان آفرین سپردند. با اینکه هرگاه طبیب فرنگی فهمیده باشد و مترجم درست هم حاضر باشد، در کتب آنها مشخص میکنم که در این مرض مقیء و قی جایز نیست- و در درمان ایرانی، دارو را منحصر به تاجریزی و بنفشه و عناب و سپستان، و از مسهل به سنا و فلوس میدانند. این است که اکثر طباع از علاج ایرانی متنفّر و بیزار شدهاند و چنان فهمیدهاند که علاج و دوای ایرانی منحصر به این چهار- پنج دواست و آن هم آنقدر بجوشانند که به قدر یک کاسه شود.
اُشهِد بالله! که در کتب طب و علم علاج از برای ملوک و مفلوک هر یک از دواها و مسهلها و قرصها و حبها و سفوف و معاجین که در مقدار خوراک بسیار اندک و کم و خوش طعم و لذیذ باشد ترتیب دادهاند و انواع و اقسام معالجات و تصرفات نمودهاند که تفصیل ذکر آن در این مختصر نمیگنجد که از حوصلۀ مقال بیرون است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما