loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رساله افیونیه

1 (1)

ناشر طب سنتی ایران

تحقیق و تنظیم کتاب رسول چوپانی | وجیهه پناهی | امید صادق پور

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 248

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب برجسته دربارۀ استفاده و سوءاستفاده از تریاک است. مهم ترین رساله ای که در دورۀ صفویّه راجع به افیون نوشته شده است، افیونیّۀ عماد الدّین است که در زمان خود رواج زیادی داشت. مطالب و جزئیّات این کتاب مبتنی بر تجربیّات شخصی نویسنده است و از جنبه های مختلفی می توان ﺁن را مورد بررسی قرار داد. این رساله پانزده باب دارد؛ درخصوص ماهیّت و طبیعت و خواصّ افیون و طرق امتحان ﺁن، منافع و مضارّ آن، مسمومیّت ها، دلایل ایجاد نشئه و منشأ اعتیاد به افیون، چگونگی دفع مضرّت های افیون، و چگونگی درمان اعتیاد به آن.
مولّف کتاب افیونیّه، عمادالدّین محمود بن مسعود، طبیب قرن دهم هجری، با توجه به سودها و زیان های افیون، خواسته مردم را به این نکته هشدار دهد که هرچند از این مادّه برای منظورهای مختلف پزشکی و داروئی استفاده می شود و آن را به عنوان یکی از «منوّمات» و «مرقّدات» یعنی خواب کننده و بیهوش کننده به هدف درمان بیماری ها یاد می کنند، ولی در حال عادی زیان های روحی و جسمی را در بر دارد که به حکم شرع و عقل، مصرف آن ممنوع است و باید از آن پرهیز نمایند.
رساله افیونیّه برای نخستین بار با کوشش دکتر محمدمهدی اصفهانی، به وسیله مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی طبّ اسلامی و مکمّل وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1383 به صورت عکسی چاپ و منتشر شد و کتاب حاضر با تصحیح و یادداشت هائی که مصحّحان محترم، دکتر رسول چوپانی، دکتر امید صادق پور و خانم وجیهه پناهی به آن افزوده اند، منتشر شده و در اختیار پژوهندگان تاریخ علوم به ویژه تاریخ پزشکی قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما