loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار استاد شهید مطهری - جلد اول

جلد اول از بخش اصول عقاید: عدل الهی، انسان و سرنوشت، علل گرایش به مادیگری

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 615

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب شامل کتاب های عدل الهی، انسان و سرنوشت، علل گرایش به مادیگری می باشد.

کتاب عدل الهی
مطالب این کتاب تدوین یافته و تفصیل داده شده چند سخنرانی است که در مؤسسه اسلامی حسینیه ارشاد ایراد شده است.موضوع این کتاب بررسی عدل خداوند متعال می باشد.
این کتاب ارزشمند استاد بزرگوار شامل بخش های ذیل می باشد:
جبر و اختیار، مسئله عدل، حسن و قبح داتی، مستقلات عقلیه، عدل یا توحید؟ مکتب عقلی شیعی، روش فقهی شیعی …
طرح بحث، حل مشکل، تبعیض ها، شرور، فوائد شرور، مرگ و میرها، مجازاتهای اخروی، شفاعت، عمل خیر از غیر مسلمان.

کتاب علل گرایش به مادیگری
ماتریالیسم: موضوع بحث علل گرایش به مادیگری است. پایه های فکری استاد شهید مطهری را می توان در “نظریه فطرت” ایشان جستجو نمود و شاید هم به همین جهت باشد که ایشان از فطرت با عنوان اصل مادر در معارف اسلامی یاد می نماید. نظریه فطرت استاد یکی از مهمترین نظریات منشا دین می باشد. ایشان معتقد بودند که دین امری فطری است چه در ناحیه بینشی و چه در ناحیه گرایشی. فطری بودن دین در ناحیه بینشی بدین معناست که گزاره “خدا وجود دارد” فطری است و در ناحیه گرایشی به معنای این است که انسان فطرتا به خدا گرایش دارد. از این روست که استاد مطهری، در مطالعات خود در باب دین گریزی اصل را بر دینداری نهاده و آنگاه به علل گرایش به مادیگری می پردازد. به عبارت دیگر از آنجا که ایشان معتقد بودند که دین فطری است و در نتیجه ذاتی انسان می باشد، گرایش به آن را مستغنی از دلیل دانسته و لذا به جای اینکه مانند دیگران به بررسی علل گرایش به دین و منشا دین بپردازند، با مسلم گرفتن اصل دینداری به بررسی علل گرایش به مادیگری می پردازند: “طرح این بحث به این کیفیت که علل گرایش به مادیگری چیست، طبعا نمودار این است که ما مدعی هستیم انسان بالطبع نمی بایست گرایش مادی پیدا کند. مادیگری یک جریان مخالف طبیعت و فطرت انسان است و چون برخلاف اصل است باید به جستجوی علت آن پرداخت و از سببی که آن را برخلاف اصل و قاعده به وجود آورده کاوش نمود... این نظریه، درست برخلاف آن است که در کتب “تاریخ ادیان” معمولا اظهار نظر می کنند. نویسندگان آن کتب غالبا به دنبال این می گردند که چرا بشر گرایش دینی پیدا کرد؟ از نظر ما گرایش دینی نیازی به پرسش ندارد. آن کشش فطرت است، بلکه باید کاوش کرد که چرا بشر گرایش به بی دینی پیدا کرد؟” از این مقدمه این استنباط را می توان نمود که شهید مطهری با توجه به پذیرش نظریه فطرت، وجود خداوند و دین را امری فطری تلقی نموده است و به جای آن درباره علل گرایش انسان به مادیگری به دنبال دلیل است و از همین روست که به تدوین کتاب “علل گرایش انسان به مادیگری” می پردازد.

کتاب انسان و سرنوشت
این کتاب از کتاب های اصلی استاد مطهری پیرامون انسان شناسی اسلامی است.در این کتاب به صورت ریشه ای و عمیق به ابعادی از نظریه پردازی در باب انسان شناسی پرداخته می شود.پاسخ این پرسش ها را می توانید در این کتاب بیابید:
مباحث فلسفه اخلاق، از جمله این که معیار فعل اخلاقی را محبت یا وجدان یا زیبایی یا ... بدانیم، چه فایده ای دارد؟ چرا اسلام می گوید باید به نفس خود بدگمان بود و با آن مبارزه کرد؟ آیا نتیجة این تعالیم، تحقیر نفس نخواهد بود؟
دو ابزار شناخت عبارتند از: حس و عقل که هر دوی آن ها خطا می کنند و لذل قابل اعتماد نیستند. آیا از این مطالب نتیجه نمی شود که شناخت قابل اعتماد برای انسان محال است؟
مگر قرآن نمی گوید حق بر باطل پیروز می شود، پس چرا علی(ع) بر معایوه پیروز نشد؟ در کتب مقدس دینی آمده که خداوند در بهشت به آدم گفت از درخت دانش و معرفت نخور. آیا این موضوع نشانة تعارض تعالیم دینی و دستورات خدا با یافته های معرفت بشری نیست؟
چرا قرآن کریم از یک طرف انسان را خلیفه ی خدا بر روی زمین و دارای شرافت و کرامت ذاتی می داند و از طرف دیگر او را ستمگر، نادان، ناسپاس، طغیان گر و... معرفی می کند؟ متون دینی می گویند که خداوند انسان ها را از یک انسان اولی به نام آدم، و او را از خاک آفریده است؛ در حالی که علوم جدید، سیر تکاملی برای انسان از دیگر جان داران را اثبات می کند که در این سیر، تصادفات نقش زیادی داشته اند. آیا نباید نتیجه بگیریم که خداوند انسان را با یک طرح و نظم قبلی نیافریده است؟
اگر خداوند علم ازلی دارد و می داند که افراد را در آینده چه کارهایی انجام خواهد داد؟ پس آن افراد نخواهند توانست کار دیگری انجام دهند. آیا این جبر نیست؟ و پرسشهای مختلف دیگر.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1392
  • چاپ جاری
    20
  • تاریخ اولین چاپ
    1368
  • شمارگان
    800
  • نوع جلد
    جلد سخت
  • قطع
    وزیری
  • تعداد صفحات
    615
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    1084
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 22 مرداد 1393
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    چهارشنبه 23 شهریور 1401
  • شناسه
    17843
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما