loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار استاد شهید مطهری - جلد پنجم

جلد اول از بخش فلسفه: سیر فلسفه در اسلام، کلیات منطق، کلیات فلسفه، شرح منظومه

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 583

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر جلد پنجم- و جلد اول از بخش فلسفه- مجموعه آثار استاد شهید مطهری میباشد و مشتمل است بر چهار بخش:

بخش اول مقاله کوتاهی است تحت عنوان «سیر فلسفه در اسلام» که نظر به اهمیتی که استاد شهید برای سیر تاریخی مسائل فلسفی و تأثیر آن در فهم بهتر این مسائل قائل بودند آن را مدخل بخش فلسفه مجموعه آثار استاد قرار دادیم. این مقاله اولین بار در زمان حیات استاد در نشریه «مقالات و بررسیها» که از دیرباز از سوی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران منتشر میشود به چاپ رسیده است.

بخش دوم را «کلیات منطق» و بخش سوم را «کلیات فلسفه» تشکیل میدهد که این دو بخش در اصل جلد اول کتاب آشنایی با علوم اسلامی میباشد و البته نام اصلی این کتاب «کلیات علوم اسلامی» بوده است ولی چون پس از شهادت استاد به چاپ رسیده، اول بار به دلیلی تحت عنوان «آشنایی با علوم اسلامی» منتشر شد و به همین نام معروف گردید و شاید اگر به نام اصلی خود به چاپ میرسید بهتر بود.
این کتاب در اصل جزوه درسی دانشجویان دوره لیسانس دانشکده الهیات و معارف اسلامی بوده و در نوع خود کم نظیر و ابتکاری است و در عین برخورداری از نکات مهم و دقیق، از بیانی شیوا و روان برخوردار است به طوری که خوانندهای را که هیچ گونه آشنایی با منطق و فلسفه ندارد، گام به گام در این وادی پیش میبرد و شاید اولین بار باشد که یک استاد مسلّم فلسفه کتابی به این سبک به رشته تحریر در میآورد.

بخش چهارم این مجموعه شامل کتاب شرح منظومه میباشد که قبلا در دو مجلّد منتشر شده است. این بخش نیز در اصل جزوات درسی استاد شهید در دانشکده الهیات و معارف اسلامی بوده که پس از شهادت ایشان تنظیم شده و به چاپ رسیده است. این کتاب نیز از نظر سلاست بیان و غنای محتوا در نوع خود کم نظیر است. در بخش «اتحاد عاقل و معقول» این کتاب از یادداشتهای استاد نیز استفاده شده و به همین جهت برخی قسمتهای این مبحث نسبت به سایر مباحث این کتاب از سطح بالاتری برخوردار است و شاید اگر این تلفیق صورت نمیگرفت بهتر بود، ولی چون قبلا به همین صورت منتشر شده در مجموعه آثار نیز به همین شکل آورده شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

حمیدرضا حسن پوریان

سلام.
با عرض پوزش لطفا اگر میشه موجودش کنید من حتما میخرم... با تشکر

18 آبان 1398

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما