loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار استاد شهید مطهری - جلد یازدهم

جلد هفتم از بخش فلسفه: درسهای اسفار (مبحث حرکت)

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 711

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

شاید برای خوانندگان عزیز و پیگیر آثار استاد شهید آیت اللَّه مطهری این سؤال مطرح باشد که علی رغم انتشار متجاوز از بیست جلد از «مجموعه آثار» ایشان، چگونه است که مجلدات 11 و 12 این مجموعه در نوبت خود انتشار نیافتند، بویژه آنکه مباحث این دو جلد که به درسهای اسفار استاد اختصاص دارد قبلًا- و پیش از شکل گرفتن «شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهید مطهری»- تحت عنوان «حرکت و زمان» توسط یکی از ناشران منتشر شده است.
- پاسخ این پرسش در این نکته نهفته است که دوره پنج جلدی کتاب «حرکت و زمان» علی رغم سعی مشکور تنظیم کنندگان فرهیخته و فاضل آن، گذشته از اشتباهات بسیار اندک، به سبک واحدی تنظیم نشده بود. مثلًا در جلد اول پارهای از مطالب، خلاصه شده و برخی مثالها حذف شده بود و در جلد دوم علی رغم اهتمام به رعایت اصل مطابقت متن با نوار- که همواره ملاک اساسی این شورا در تنظیم آثار استاد بوده است- برخی مطالب و جملات به خوبی تفکیک نشده بود.
- این امر باعث گردید که «شورای نظارت» انتشار مجلدات 11 و 12 «مجموعه آثار» را تا تنظیم مجدد و دقیق این دروس به تعویق اندازد.
- اینک این مهم به توفیق الهی درباره جلد 11 «مجموعه آثار» که کل مباحث حرکت را در بردارد جامه عمل پوشیده و تقدیم ارباب معرفت میگردد. جلسات 1 تا 17 و نیز 18 تا 36 کتاب حاضر قبلًا در دو جلد تحت عنوان درسهای اسفار توسط انتشارات صدرا منتشر شده و 12 جلسه باقیمانده- که بخشی از جلد سوم درسهای اسفار را تشکیل خواهد داد- با ویرایش جدید برای اولین بار منتشر میشود.
- این سلسله دروس، در فاصله سالهای 1354 تا 1357 در شبهای پنجشنبه و جمعه برای گروه کثیری از فضلا و طلاب در حوزه علمیه قم القا گردیده است.
انتخاب این مباحث طبق ممشای همیشگی استاد بر معیار نیاز زمان صورت گرفته و مقصود نهایی مقابله با ادعاهای پرطمطراق مادی گرایانه آن دوران بوده است. در عین حال این کتاب به جهت تبیین یکی از مباحث مهم حکمت متعالیه توسط یکی از اساتید مسلّم فن، یک گنجینه غنی به شمار میآید که همواره میتواند برای دانش پژوهان و محققین فلسفه اسلامی راهگشا باشد، بویژه آنکه در طی این دروس به مناسبت، از مباحث منطقی و فلسفی بیشماری مانند اثبات نفس، اصل تضاد، اصل تناقض، معاد جسمانی، نفس کلی عالم، رابطه مادی و مجرد، خیر و شر، کلی طبیعی، مقولات ارسطویی، کلیات خمس و مانند آن سخن به میان آمده است.
- آنچه بر غنای این مباحث افزوده یکی توجه خاص استاد به نظرات مرحوم علامه طباطبایی قدّس سرّه و دیگر اشاره استاد به نظرات خودشان مانند «تشکیک تبعی ماهیت» در جلسه سی ونهم است. این خصوصیات به همراه ویژگیهای دیگر مانند درجه بندی اهمیت پارهای از مباحث فلسفی توسط استاد در ضمن برخی جلسات- که خوانندگان تیزبین آنها را درخواهند یافت- این کتاب را به مجموعهای ارزشمند مبدل ساخته است.
- در اینجا لازم است نکاتی چند درباره نحوه تنظیم این اثر ارائه شود. استاد در هر جلسه ابتدا محتوای بخش مورد نظر را توضیح داده و در پایان هر درس ضمن خواندن متن اسفار، روی متن توضیحاتی ارائه دادهاند و در مواردی که مشکلی عبارتی در متن وجود داشته راه حلهای ممکن را بررسی کردهاند. البته تطبیق درس بر متن در موارد اندکی به دلیل محدودیت وقت به حضار واگذار شده است.
مطابق معمول درسهای حوزه، در هنگام توضیح متن و نیز تطبیق درس بر متن، پرسشهایی توسط حضار مطرح شده که بجز چند مورد که پاسخ سؤال کاملًا از توضیح قبلی استاد معلوم بوده، تماماً آورده شدهاند. لازم به یادآوری است که هر سؤال در محل خود آورده شده است به این معنا که اگر سؤالی در ضمن تطبیق درس بر متن مطرح شده ولی مربوط به محتوای درس بوده نه متن، به بخشتوضیح درس منتقل شده است. نیز پارهای توضیحات مفصل که گهگاه توسط استاد در هنگام تطبیق ارائه شده ولی مستقیماً به متن مربوط نبوده، در بخش توضیح درس مربوطه (و غالباً به صورت پاورقی) آمده است. با این حال به دلیل ذکر پارهای نکات در هنگام تطبیق درس با متن آنچه در بخش پایانی کتاب آمده، صرفاً توضیح متن نیست.
- دأب استاد در این سلسله دروس بر این بوده که غالباً شمهای از مطالب جلسه گذشته را در ابتدای درس یادآوری کنند. این مطالب آغازین هر درس گرچه ممکن است تکرار صرف به نظر برسد ولی به دلایلی چند به همان صورت آورده شدهاند. اولًا: همچنان که خود استاد چندین بار در آثار خود متذکر شدهاند قدم اساسی در فهم مسائل فلسفی، تصور آنهاست تا تصدیقشان. بنابراین ارائه یک مطلب با عبارات متفاوت ولو با اختلاف اندک و به تعبیر دیگر تفنن در عبارات میتواند در فهم مطالب فلسفی سودمند باشد. ثانیاً: گاهی یادآوری مطلب گذشته کاملًا تکرار آن نیست بلکه حاوی نکته جدیدی است که بعضاً خود استاد بدان اشاره کردهاند «1». ثالثاً: خواندن مطالبی که برای یادآوری در اول جلسات ذکر شده است خواننده را بهتر در فضای درس قرار میدهد و نکته آخر و البته نه کم اهمیتتر آن است که آوردن این مطالب با بنای «شورای نظارت» بر حفظ اصل کلام استاد تا حد امکان، سازگارتر است.
- نکته مهمی که خوانندگان باید مد نظر داشته باشند این است که روش بیان استاد در این سلسله دروس به گونهای است که وقوف کامل به یک مطلب و از جمله به نظر خود استاد در یک بحث، منوط به ملاحظه لااقل تمام جلسات مربوط به آن فصل است. این امر بعضاً به این دلیل است که به سبب اتمام وقت و یا طرح سؤالاتی در حین تدریس، استاد همه مطلب مورد نظر را در همان جلسه بیان نکرده و آن را در یک جلسه و یا حتی چند جلسه بعد تکمیل کردهاند. البته در موارد ضروری ارجاعات لازم در پاورقی داده شده است.
- همانطور که خواننده محترم مطلع است انتشار پاورقیهای جلد چهارم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم که بخش اعظم آن اختصاص به بحث قوه و فعل دارد، در زمان حیات استاد به تعویق افتاد و سرانجام پس از شهادت ایشان منتشر شد. درسهای اسفار آن فیلسوف شهید میتواند مکمل آن مباحث به شمار آید هر چند ایندو از دو سبک کاملًا متفاوت برخوردارند.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1392
  • چاپ جاری
    9
  • تاریخ اولین چاپ
    1378
  • شمارگان
    500
  • نوع جلد
    جلد سخت
  • قطع
    وزیری
  • تعداد صفحات
    711
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    1200
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 25 مرداد 1393
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    چهارشنبه 23 شهریور 1401
  • شناسه
    17871
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما