loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار استاد شهید مطهری - جلد هجدهم

جلد سوم از بخش سیره معصومین علیهم السلام

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 512

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر جلد هجدهم (و جلد سوم از بخش سیره معصومین علیهم السلام) مجموعه آثار استاد شهید مطهری است و شامل دو بخش است. بخش اول، ادامه سیره ائمه اطهار علیهم السلام است و شامل چند فصل میباشد.

برای حسن مطلع، یادداشتی از استاد شهید تحت عنوان «مقایسه روش امام حسین علیه السلام با سایر ائمه علیهم السلام» در ابتدا آورده شده است. فصل اول، بحث کوتاهی است درباره امام زین العابدین علیه السلام که آن متفکر شهید در ادامه سخنرانی «خرافه سیزده» که در تاریخ 13/ 1/ 1349 برابر با 25 محرم 1390 در حسینیه ارشاد انجام شده است، به تناسب زمان ایراد نمودهاند.

فصل دوم را یک سخنرانی تحت عنوان «امام صادق علیه السلام» تشکیل میدهد که در تاریخ 25 شوّال 1381 قمری به مناسبت وفات امام صادق علیه السلام ایراد شده است.

«امام صادق علیه السلام و مسأله خلافت» عنوان بحثی است که استاد شهید طی دو جلسه در سال 1350 شمسی در انجمن اسلامی پزشکان ایراد کردهاند و فصل سوم این بخش را تشکیل میدهد.فصل چهارم عبارت است از یک سخنرانی با عنوان «امام موسی بن جعفر علیه السلام» که در شب 25 رجب 1382 قمری به مناسبت وفات امام کاظم علیه السلام ایراد شده است.

«موجبات شهادت امام موسی کاظم علیه السلام» فصل پنجم این بخش را تشکیل میدهد و آن یک سخنرانی است که در تاریخ 4 مهر 1349 مطابق با 24 رجب 1389 در حسینیه ارشاد ایراد گردیده است.
فصل ششم مشتمل بر بحثی پیرامون «مسأله ولایتعهد امام رضا علیه السلام» است که طی دو جلسه در انجمن اسلامی پزشکان در سال 1350 شمسی بیان شده است.

«سخنی درباره امام حسن عسکری علیه السلام» عنوان فصل هفتم است و آن بحثی است که استاد شهید در ادامه یکی از سخنرانیهای «سیره نبوی» در سال 1354 شمسی در مسجد جامع بازار تهران به مناسبت سالگرد ولادت آن حضرت ایراد فرموده اند.

آخرین فصل این بخش را دو سخنرانی درباره حضرت مهدی علیه السلام تشکیل میدهد که اولی تحت عنوان «عدل کلی» در تاریخ 24 مهر 1349 مطابق چهاردهم شعبان 1390 در حسینیه ارشاد ایراد شده، و دومی به فاصله یک هفته بعد تحت عنوان «مهدی موعود» در همان مکان انجام شده است.
همانطور که در مقدمه جلد شانزدهم ذکر شد، از ابتدای جلد شانزدهم تا پایان این بخش، نظر به اینکه ترتیب تاریخی در آن حفظ شده است، میتواند به عنوان تحلیل گوشه هایی از تاریخ صدر اسلام مورد مطالعه قرار گیرد؛ گرچه بخش دوم این مجلد نیز در بعضی قسمتها میتواند این نقش را ایفا کند.
بخش دوم این مجموعه را کتاب شریف داستان راستان تشکیل میدهد که چون شامل سیره معصومین علیهم السلام و سایر اولیاء دین و به طورکلی راستان و نیکان بود در این مجلد از «مجموعه آثار» قرار گرفت. استقبال کم نظیر از این کتاب از زمان اولین چاپ تا به امروز، در میان فارسی زبانان و اخیراً- به دنبال ترجمه آن- در میان سایر ملتها، بر همگان روشن است و تعداد چاپ این کتاب که از چهل میگذرد، بهترین گواه بر این مدعاست. همچنین این کتاب در سال 1344 از سوی کمیسیون ملی یونسکو در ایران برنده جایزه یونسکو گردید. این کتاب یکی دیگر از شاهکارهای آیة اللَّه مطهری به شمار میرود و نشانی از ذوفنون بودن استاد در خود دارد. برخلاف تصور برخی، این کتاب مخصوص نوجوانان و جوانان نیست بلکه برای جوان و میانسال و پیر مفید و برای عارف و عامی سودمند و فرح زاست و خواننده را با سیره و روش زندگی معصومین و اولیاء خدا آشنا میسازد و مربّی جامعه است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما