loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار استاد شهید مطهری - جلد بیست و چهارم

جلد اول از بخش اجتماعی - سیاسی

4 (1)

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 568

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 17895 10003022
95,000 90,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این مجلد مشتمل بر هفت بخش است: نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، آینده انقلاب اسلامی ایران، قیام و انقلاب مهدی علیهالسلام از دیدگاه فلسفه تاریخ، شهید، مشکل اساسی در سازمان روحانیت، رهبری نسل جوان، روابط بینالملل اسلامی.

بخش اول یعنی کتاب نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر در شمار آخرین آثار قلمی شهید آیت اللَّه مطهری است و چاپ اول آن در سال 1357 مقارن با فاجعه جمعه سیاه 17 شهریور منتشر شده است که خطرات جدی از سوی رژیم فاسد پهلوی برای آن متفکر شهید داشت.
مطالب این بخش- چنان که در ابتدای آن ذکر شده است- بنا بود در یک اجتماع بزرگ مردمی در شب نیمه شعبان 1398 هجری قمری (1357 هجری شمسی) در زمانی که اولین شعله های انقلاب اسلامی افروخته میشد، به صورت یک خطابه ایراد شود ولی به علت ممانعت پلیس، آن اجتماع برقرار نشد و آن خطابه ایراد نگردید و البته تظاهرات و جنگ و گریزی با پلیس توسط جوانان مسلمان انقلابی انجام پذیرفت. بعداً استاد شهید مطالب آن خطابه ایراد نشده را به رشته تحریر درآوردند و به صورت کتاب منتشر کردند که تأثیر بسزایی در روشنتر شدن خط سیر نهضت اسلامی ایران در جریان این نهضت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.

بخش دوم این مجلد را کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران تشکیل میدهد که مجموعه ای است از سخنرانی ها و مصاحبه های آن متفکر شهید درباره انقلاب اسلامی ایران که بخش اعظم آن در فاصله چند ماه قبل از پیروزی انقلاب تا هشتاد روز بعد از پیروزی (زمان شهادت استاد) ایراد شده است.
در این بخش مسائل مورد نیاز انقلاب- همچنان که روش آن شهید بود- پیشاپیش مورد بررسی و تحقیق عالمانه قرار گرفته است و با توجه به گرفتاریها و مشاغل فراوان آن شهید در آن ایام، مانند مأموریت تشکیل شورای انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) و اداره این شورا، ریاست کمیته استقبال از امام (ره) و حضور در کنار امام خمینی به عنوان نزدیکترین و مورد اعتماد ترین فرد به ایشان از زمان ورود آن رهبر فرزانه به ایران تا زمان شهادت استاد، با توجه به چنین مشاغلی در آن ایام، سخنرانیها و مصاحبههای عمیق علمی آن شهید در این بخش از این مجموعه را باید از شاهکارهای ایشان به شمار آورد. تاریخ و مناسبت این سخنرانیها و مصاحبهها در ابتدای هر یک ذکر شده است.

بخش سوم این مجموعه یعنی «قیام و انقلاب مهدی علیهالسلام از دیدگاه فلسفه تاریخ» در زمان حیات آن شهید ابتدا به صورت مقالهای کوتاه و مختصر در یک نشریه دینی در تهران منتشر شد و سپس مطالبی بر آن افزوده شد و همراه مقاله «شهید» به صورت کتابی در حدود سال 1351 منتشر گردید و در سال 1357 چاپ ششم آن با اصلاحات مختصری در برخی عبارات و اضافاتی توسط استاد منتشر شد و تا کنون بیش از سی نوبت چاپ شده است. آنچنان که خود استاد شهید در مقدمه آن کتاب گفته اند این بخش فلسفه تاریخ نیست، بلکه بررسی یک ایده اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ است و ضمنا اشارهای به فلسفه تاریخ از دیدگاه قرآن و معارف اسلامی است.

بخش چهارم این مجلد از «مجموعه آثار» شامل مقاله «شهید» است که تفصیل یافته یک سخنرانی در شب عاشورای سال 1393 هجری قمری (1352 هجری شمسی) در تهران است و گذشته از غنای محتوای آن، از آنجا که نویسنده مقاله خود به شهادت رسیده است طبعاً اثر مضاعف بر خواننده محترم خواهد گذاشت.

«مشکل اساسی در سازمان روحانیت» بخش پنجم این مجلد از مجموعهآثار را تشکیل میدهد و آن مقالهای است به قلم آن متفکر شهید که در سال 1341 شمسی در کتابی به نام بحثی درباره مرجعیت و روحانیت چاپ و منتشر شد و بعداً و در زمان حیات استاد در کتاب دهگفتار درج گردید.

بخش ششم گفتار «رهبری نسل جوان» است. این گفتار در فاصله سالهای 1339 تا 1341 در محفلی ماهانه در تهران ایراد شده و در زمان حیات استاد در کتاب دهگفتار منتشر شد.

و سرانجام بخش هفتم این کتاب یعنی «روابط بینالملل اسلامی» متن سخنرانی آن شهید است در 20 بهمن 1354 در «سمینار دبیران تعلیمات دینی منطقه غرب تهران» که پس از شهادت آن عالم ربانی و در سال 1380 در کتاب پانزده گفتار به چاپ رسید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما