loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار استاد شهید مطهری - جلد بیست و پنجم

جلد دوم از بخش اجتماعی - سیاسی

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 572

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

جلد بیست و پنجم و جلد دوم از بخش اجتماعی- سیاسی «مجموعه آثار» شهید آیتاللَّه مطهری که اکنون پیش روی شما خواننده گرامی است مشتمل بر شانزده بخش است.

بخش اول مقاله «الغدیر و وحدت اسلامی» است که در زمان حیات استاد در سال 1350 هجری شمسی در کتاب یادنامه علامه امینی چاپ شده است.

بخش دوم را کتاب حج تشکیل میدهد که گزیدهای از یادداشتها و نیز یک سخنرانی از آن متفکر شهید تحت عنوان «ابراهیم علیهالسلام، قهرمان توحید» است. این سخنرانی مقارن با عید قربان در حدود سال 1348 ظاهراً در حسینیه ارشاد ایراد شده است.

«نهضت آزادی بخش اسلام» بخش سوم این کتاب است و آن متن دو سخنرانی تحت همین عنوان در 17 و 18 مهر 1348 در حسینیه ارشاد در ایام مبعث رسول اکرم میباشد.

بخش چهارم مشتمل بر یک سخنرانی تحت عنوان «نجات و آزادی بشر» است که در حدود سال 1349 در شب مبعث پیامبر اسلام در اصفهان انجام شده است.

«غدیر و خطری که مسلمین را از داخل تهدید میکرد» بخش پنجم را تشکیل میدهد و آن متن یک سخنرانی است که در شب عید غدیر سال 1390 هجری قمری برابر با 1347 هجری شمسی در کانون آموزشی دین و دانش نجفآباد در مسجد چهارسوق ایراد شده است.

بخش ششم مشتمل بر یک سخنرانی درباره «مسئله نفاق» است که در حدود سال 1350 ظاهراً در مسجد الجواد تهران انجام گردیده است. چهار بخش اخیر قبلا در کتاب پانزده گفتار که پس از شهادت استاد منتشر شده به چاپ رسیده است.

«عدالت از نظر علی علیهالسلام» و «تفاوتهای بجا و تفاوتهای بیجا» بخشهای هفتم و هشتم را تشکیل میدهند و ایندو متن دو سخنرانی است که در فاصله سالهای 1335 تا 1341 برای عموم ایراد شده و در کتاب بیست گفتار در زمان حیات استاد به چاپ رسیده است.

گفتار «نقش دین در تحولات تاریخی» و دو گفتار در موضوع «نقش حادثه کربلا در تحول تاریخ اسلام» سازنده بخشهای نهم و دهم هستند. این سخنرانیها به ترتیب در شب هفتم محرم و شب عاشورا و شب یازدهم محرم در سال 1352 هجری شمسی در مسجد امیرالمؤمنین تهران ایراد شدهاند و ظاهراً بخشی از سلسله سخنرانیهای آن شهید در دهه اول محرم در آن مسجد بودهاند که نوار بقیه سخنرانیها در دست نیست.

بخش یازدهم مشتمل بر دو سخنرانی تحت عنوان «خطابه و منبر» است که در حدود سال 1380 هجری قمری در انجمن اسلامی مهندسین ایراد شده و در زمان حیات استاد شهید در کتاب ده گفتار منتشر گردیده است.

«لزوم تعظیم شعائر اسلامی» عنوان دو گفتار است که در حدود سال 1350 هجری شمسی در مسجد الجواد تهران ایراد شده و بخش دوازدهم این مجلد از مجموعه آثار را شکل میدهد.

«دفاع از 13» که خود بخشی از یک سخنرانی آن شهید در تاریخ 16 فروردین 1349 و 25 محرم 1390 در حسینیه ارشاد بوده است بخش سیزدهم این کتاب را تشکیل میدهد.

بخش چهاردهم این مجموعه مشتمل بر کتاب احیای تفکر اسلامی آن اسلامشناس گرانقدر است که خود از پنج سخنرانی در سال 1349 هجری شمسی در حسینیه ارشاد تشکیل شده است.
سخنرانی اول در تاریخ 7/ 2/ 1349 به مناسبت یادبود مصلح اسلامی، اقبال لاهوری، درباره «اقبال و احیای فکر دینی» برگزار شده و سخنرانیهای بعدی هر یک به فاصله یک هفته از سخنرانی قبلی انجام شده است. این کتاب بعد از شهادت استاد منتشر گردیده است.

«احیای فکر دینی» که بخش پانزدهم مجلد 25 از «مجموعه آثار» آن شهید است گفتاری است که در فاصله مهر ماه 1339 تا مهر ماه 1341 هجری شمسی در محفلی ماهانه در تهران ایراد شده و قبلًا در کتاب ده گفتار در زمان حیات استاد منتشر گردیده است.

و سرانجام بخش شانزدهم و آخرین بخش این کتاب مشتمل بر دو گفتار تحت عنوان «تکامل اجتماعی انسان در تاریخ» است که در حدود سال 1350 در دانشگاه شیراز ایراد شده و پس از شهادت استاد در کتاب نبرد حق و باطل به چاپ رسیده است.

بخشهای نهم، دهم، دوازدهم و سیزدهم نیز مانند بخشهای سوم تا ششم در کتاب پانزده گفتار درج گردیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما