loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آموزگاران مدرسه عشق - جلد دوم: با خدا مشورت کردم (تاریخ شفاهی مدارس اسلامی ایران به روایت محمد دادگسترنیا)

ناشر تا 14

نویسنده مهدی کاموس

راوی کتاب محمد دادگسترنیا

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 183

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب "با خدا مشورت کردم" تاریخ شفاهی مدارس اسلامی ایران به روایت محمد دادگسترنیا ـ مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی ـ است. دادگستر نیا در این جلسات به روایت خاطرات، مشاهدات و تحلیل های خود از وضعیت مدارس اسلامی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران در دهه های 30 تا 70 می پردازد.

"با خدا مشورت کردم" روایت تاریخی، بیان دیدگاه ها، تجربه ها و آموزه های تعلیم و تربیت مذهبی، در مدارس اسلامی ایران است. در مقدمه این کتاب به قلم مهدی کاموس آمده است: تاریخ شفاهی به عنوان یکی از جذاب ترین و در عین حال دشوارترین روش های "تاریخ نگاری حال" است که گذشته از ثبت دیده ها، شنیده ها، خاطرات و تحلیل های راوی، سندی قابل رجوع برای آیندگان محسوب می شود. ارزش این سند، از مجموع اعتبار روای (تخصص، تجربه و تعهد)، اعتبار مصاحبه کننده، شیوه مصاحبه، ثبت دقیق روایات، تعهد و تنوع پی نوشت ها و هم چنین تطبیق با دیگر راویان و سایر اسناد به دست می آید.

مهم ترین ویژگی کتاب، حفظ شکل گفتار و ذکر دقیق جملات مصاحبه شونده بوده که یادآور شیوه پژوهشی تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد است. همچنین این روش می تواند شناخت و روان شناسی شخصیت مصاحبه شونده (راوی) را از طریق خوانش کلام، لحن و درک احساس او میسر کند.

عمر تاریخ شفاهی نگاری به شکل امروز آن در جهان، به سال 1948 میلادی برمی گردد. در این سال پروفسور آلن نونیز (Allan Nevenis) در جریان مطالعه پاره ای اسناد تاریخی در دانشگاه کلمبیای امریکا به فکر استفاده از ضبط صوت برای ضبط و گردآوری خاطرات افتاد و به اصطلاح تاریخ شفاهی با این اقدام رایج شد.

در کنار روش ذکر شده در بالا، عده ای از فعالان این عرصه هم اعتقاد دارند در راستای سهولت خواندن کتاب و جلوگیری از خستگی مخاطب بهتر است تاریخ شفاهی به صورت کاملاً ویرایش شده، منعکس شود.

در بخش "نگاهی به یک زندگی" از کودکی تا فعالیت های انقلابی و مدیریتی محمد دادگستر نیا – راوی- از زبان خود او روایت می شود.

مباحث کلی 7 جلسه روایت تاریخ شفاهی مدارس اسلامی ایران چنین است: فضای تعلیم و تربیت در دهه 30، ورود به مدارس اسلامی در دهه 30 و 40، ساختار آموزشی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی، آموزش و پرورش پس از انقلاب، آموزش و پرورش در دوران جنگ و دفاع مقدس با عنوان "شکست هم می خوردیم، پیروز بودیم!"، نقش نظریه های سیاسی و فرهنگی با عنوان " دوره اجتهاد همگانی؛ جامعه یا انجمن" تجدید فعالیت های مدارس مذهبی " حرکت از نو، مدارس اسلامی در دهه 70 " و در نهایت عکس هایی از محمد دادگستر نیا به همراه تصویر برخی از اسناد و مدارک آمزش و پرورش دهه سی تا هفتاد آمده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما