loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راهبردهای اسلام: از حفظ هویت تمدنی ملت ها تا پایبندی به ساختار اسلام

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده عبدالهادی فضلی

مترجم علیرضا اشرفی نسب

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 48

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 19005 10003022
2,500 2,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این اثر؛ از حفظ هویت تمدنی ملت ها تا پایبندی به ساختار اسلام» نوشته علامه عبدالهادی فضلی(ره)، متفکر برجسته شیعی عربستان است. فصل اول کتاب به توضیح بعضی مفاهیم کلیدی اختصاص دارد که در اثنای بحث استفاده میشود مانند: راهبرد، نظام، فرهنگ و تمدن. فصل دوم دیدگاه غرب پیرامون تعدّد تمدن ها را بررسی می کند. البته او با بیان بعضی از شواهد برتری نظریه اسلام در باب تعدّد تمدنها را نشان می دهد و بیان می کند که قوانین و حقوق اسلامی با این مسأله هیچ مشکلی ندارد. آن هم در دورهای که جهان در تحولی بزرگ به سوی تک ساختاری و تمدن واحد پیش می رود. فصل سوم و پایانی پیرامون دیدگاه عملی اسلام درباره تعدد راهبردها است، با اشاره به مکانیسم اسلام در همزیستی با تمدنها و فرهنگهایی که اسلام وارد آن ها شد و بحثش را با بُتپرستی و جاهلیت در شبه جزیره عربستان آغاز می کند.

اصل این پژوهش، کنفرانسی است که علامه فضلی در شب دوم ماه مبارک رمضان طی برنامههای فرهنگی این ماه در حسینیه ناصر شهر سیهات عربستان در سال 1415ق ارائه کرد.

راهکارهای علامه فضلی برای تبدیل مسلمانان به قدرت تمدنی برتر
علامه فضلی در پاسخ به سئوالی درباره «رهنمود عملی برای جمع کردن مسلمانان و تبدیل آن ها به قدرت تمدنی پیشرو» بیان میکند: «این موضوع با بیداری و هوشیاری پیوند خورده است. مسلمانان هنگامی که نسبت به اهمیت وجودی شان در جهان و اهمیت تمدنشان بین دیگر تمدن ها آگاه شوند، از عواملی که باعث عقبماندگی آن ها از دیگر ملتها می شود، دست برمیدارند و در برابر افراد و تمدنهایی که به دنبال تفرقه در جامعه شان هستند، میایستند. آن ها باید بدانند که جایگاه امروزی شان نسبت به 50 سال گذشته بسیار متفاوت است. در حال حاضر به شکل ویژه ای زیر ذرهبین دیگر جوامع اند و حساب دیگری برای آن ها باز میکنند، چرا که آن ها وجود شان را در بُعد فرهنگی و فکری به شکل عمومی ثابت کردند. در حال حاضر هم تلاشهای زیادی در دولتهای اسلامی برای تبدیل جوامع شان به جوامعی صنعتی با اقتصادی قوی در حال انجام است، چرا که اقتصاد نقش ویژهای در نفوذ و اعمال قدرت در جهان دارد.

نویسنده در بخشی از این کتاب مینویسد: «نگاه اسلام به انسان نگاهی میانه است. نگاهی بین خداوندگاری او و به حاشیه راندنش. انسان در نگاه قرآنی، خلیفه خداوند روی زمین است، او وکیل خداوند است بر روی زمین. او با نقشِ وکالت خود در زمین تصرف میکند، نه به صورت مستقل و خودسر و این مطابق پیمان و معاهدهای است بین او و خداوند که احکام و ضوابط آن بیان شده است. همان چیزی که آموزه های الهی آن را به «دین» تعبیر می کنند. دیدگاهی که اسلام در بعد نظری و عملی در تعامل با دیگر تمدنهای انسانی تقدیم میکند، اسلام را به لحاظ ساختاری و فکری دارای قدرت رهبری زندگی بر روی این کره خاکی معرفی میکند، آن هم با صلاحیت و چابکی بالا. اسلام این امید را به انسان میدهد که با سعادت و کرامتی که خداوند به او عطا کرده زندگی کند، به دور از هر ساختار و نیروی سلطه گر، همانطور که به همین شکل با دیگر نظام ها و تمدن ها برخورد می کند.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما