loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کالبد شکافی چند شایعه درباره شیخ فضل الله نوری: فروش مدرسه چال به بانک استقراضی، رشوه گیری از شاه و امین السلطان و ...

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

نویسنده علی ابوالحسنی (منذر)

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 332

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب کالبد شکافی چند شایعه درباره شیخ فضل الله نوری: فروش مدرسه چال به بانک استقراضی، رشوه گیری از شاه و امین السلطان و ...، نوشته علی ابوالحسنی (منذر) است و در انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

در این رساله سخن از شایعه است، شایعه هایی که عمدتا به منظور "تخریب" و "ترور شخصیت" شیخ فضل الله نوری ، فقیه صاحب نام و بحث بر انگیز عصر مشروطه ، ساخته وتکثیر شده و حتی در طول زمان فزونی یافته است! شایعه پردازان مدعی اند : شیخ با اخذ رشوه از روسها، زمینی را به بانک اسقراضی روسیه فروخته است. نیز او را متهم به رشوه ستانی از محمد علی شاه و صدر اعظم وی امین السطان کرده اند و نیز ...
به رغم این گونه شایعات، پاره ای از مورخین و تحلیلگران مشروطه، داستانهایی چون فروش زمین به بانک استقراضی را (خصوصا با شاخ و برگهای زیادی که زمان بر آن افزوده) افسانه ای بر ساخته ی دشمنان شیخ می شمارند و حتی دست خارجی را در شیوع و رواج گسترده آن بی تاثیر نمی دانند.

کتاب کالبد شکافی چند شایعه درباره شیخ فضل الله نوری، در صدد آن برآمده تا با ارائه مستندات فراوان تاریخی به این سوال پاسخ دهد که آیا این شایعات تا چه حد مقرون به صحت بوده و در صورت عدم صحت، چه اغراضی پشت سر آنها بوده است . دفتر حاضر در ادامه بررسی تاریخی پیرامون شیخ فضل الله و مشروطیت بصورت نمونه وار به تحقیق درباره ی صحت و سقم شایعات فوق پرداخته و بررسی این مساله را از آنجا که شیخ دهها سال در تهران محکمه ی قضا داشت و شایعاتی نیز به محاکم قضایی وی نسبت می دهند ، از مروری کلی بر کارنامه ی قضایی شیخ آغاز می شود.

قابل ذکر است که مولف محترم جناب حجه الاسلام علی ابوالحسنی(منذر) در نگارش 293 صفحه ای اثر پیش رو مخاطب را به بیش از 260 رفرنس معتبر ارجاع می دهد که جراید و نشریات ادواری دوره ی مورد بحث، کتب، مقالات و اسناد مورد وثوق تاریخی را شامل می شود، کتاب حاضر بی شک از حیث مستند بودن و مستدل بودن جزء آثار کم نظیر در حوزه ی تاریخ تحلیلی می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما