loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر کلام جدید

5 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب درآمدی بر کلام جدید، نوشته علی ربانی گلپایگانی است و در انتشارات هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران) به چاپ رسیده است. در این پژوهش برخی از رایج ترین و مهمترین مسائل کلامی جدید که در مراکز حوزی و دانشگاهی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد و شبهات و سوالات متنوعی را موجب می شود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و چالش ها و آسیب های پیش روی علم کلام اسلامی بیان گردیده است.

نویسنده علی ربانی گلپایگانی، نخست به آشنایی اجمالی با علم کلام و کلام جدید و تاریخچه ای از آنها می پردازد. وی اهداف و ضرورت علم کلام اسلامی را در صیانت از مبانی اعتقادی و اصول دین حیاتی خوانده است و موضوع علم کلام، تعریف علم کلام، علت نام گذاری این علم به کلام ، جایگاه آن در میان سایر علوم اسلامی و ارتباط این علم با سایر علوم را بررسی نموده است.

مطالعه علم کلام از منظر برون دینی و درون دینی، نسبت بین فلسفه با علم کلام، فرق میان فلسفه دین با کلام اسلامی و نقش علوم تجربی در تحول علم کلام از دیگر مباحث مربوط به کلیات در این کتاب است. نویسنده، در ادامه به شکل گیری علم کلام جدید در جهان مسیحیت و اسلام اشاره کرده و محورهای ثبات و تحول در علم کلام را با توجه به مسایل جدید مطرح شده در این حوزه بررسی نموده است.

در بخش بعدی کتاب درآمدی بر کلام جدید، نویسنده، مسایل و مباحث مهم علم کلام را مورد کنکاش و بررسی قرار داده است و تعاریفی مختلف از دین در لغت و اصطلاح ارائه کرده اند و تعاریف غایت گرایانه، اخلاق گرایانه، روان شناختی، جامعه شناختی و سایر تعاریف متفاوت از دین را نشانه اهمیت مقوله دین و ادیان شمرده است.

در فصل دیگری از این بخش وی به منشأ دین از منظر دین پژوهان اسلامی و غربی اشاره کرده است و اموری مانند فطرت، حس حقیقت جویی، باور درونی به خداوند، حس کمال خواهی نفس انسان و اتکا طلبی کودکانه به دین را جزء منشأ دین خوانده است و دیدگاه درست را در این زمینه مطرح کرده است. وی در ادامه به نیاز بشر به دین اشاره کرده و رسیدن به سعادت ابدی، هدایت عمومی، قانون الهی برای اداره دنیا و آخرت بشر، رسیدن به حیات معقول، پرورش فضایل اخلاقی و کسب عقاید راستین را تنها در پرتو دین داری امکان پذیر دانشته است.

بحث از گستره و قلمروی دین و نسبت بین عقل و قلمروی دین، نسبت بین قرآن و قلمروی دین، اهداف نبوت از دین، گستره هدایت های قرآنی و نقد سکولاریسم از مسائل مطرح شده در فصول بعدی کتاب درآمدی بر کلام جدید است که در همین زمینه، نویسنده به زبان دین و دیدگاه های معرفتی و غیر معرفتی از آن اشاره کرده و زبان دین را زبانی عقلانی و در برخی از مواقع فوق عقل توصیف کرده است.

نویسنده، در همین راستا به نسبت بین عقل و دین و تعامل آنها اشاره نموده و قرآن کریم را پایه گذار تفکر عقلانی دانسته است. وی همچنین به جایگاه و حجیت عقل در دین اسلام و کارکردهای آن در شناخت معارف دینی پرداخته و نسبت بین عقلانیت جدید و دین در جهان غرب را بیان کرده است. سپس به نسبت بین عقل و ایمان اشاره کرده و دیدگاه های مختلف را در مورد چیستی ایمان و ارتباط آن با عقل منعکس نموده است.

رابطه بین علم و دین ، تجزیه دینی و متعلقات آن و نسبت بین دین و تجربه از مباحث بعدی کتاب درآمدی بر کلام جدید است که در این زمینه، نویسنده، به نقد دیدگاه های مربوط به تجربه دینی و از سنخ تجربه دانستن معارف دینی پرداخته است. تکثرگرایی دینی و نقد آن، مبانی معرفت شناختی پلورالیسم دینی، فلسفه نبوت، نسبت بین معرفت بشری و فهم دین، گونه های تحول در فهم دین، تجرد معرفت و تکامل فهم دین، کثرت فهم ها از دین و معیار صدق و صحت آنها و نسبیت گرایی در فهم دین از مباحث پایانی کتاب درآمدی بر کلام جدید است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

فاطمه علوی

با سلام و احترام
متن این کتاب بسیار بد و نامفهوم است و دارای جمله بندیهای نامناسب جملات گنگ و ترکیبهای بی معناست . و از نظر محتوا دچار پراکنده گویی و فصل بندی های مشابه است و مطالب نظم مشخص و سیر منطقی ندارند

26 دی 1397

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما