loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

به خواب شیرین بروید: خواب و بی خوابی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 19663 10003022
16,000 14,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب به بررسی و تبیین علل بی خوابی و ارایه راهکارهایی جهت برخورداری از خواب راحت می پردازد. در فصل نخستین این کتاب، خواب و آثار و فواید آن و همچنین مدت خواب و مراحل و ریتم آن بیان شده است. در فصل دوم نیز انواع بی خوابی و علل بی خوابی تشریح شده است. نویسنده، در فصل سوم این کتاب، موضوعاتی از قبیل: بهداشت خواب، زمان و نظم خواب، گیاه درمانی، روان درمانی، روش های تنش زدایی، روش قصد بیمار ماندن، روش کنترل محرک، زمان درمانی و دارودرمانی را مطرح کرده است. در فصل پایانی نیز علل پرخوابی، تشخیص خواب آلودگی روزانه، زیان های پرخوابی ناشی از تنبلی و همچنین برخی دستورهای بهداشتی برای رویارویی با پرخوابی آورده شده است.
--------------
اگر در خوب خوابیدن دچار اشکال هستید این کتاب مختصر، نکات کلیدی و بسیار کاربردی برای رفع این مشکل ارائه می دهد.
این کتاب با تلفیق یافته های علم روز (طب مدرن) و طب سنتی و همچنین با توجه به توصیه های معصومین علیهم السلام، به ارائه بهترین و عملیاتی ترین راهکارهای مربوط به اصلاح وضعیت بدخوابی پرداخته است.

فراز 1:
بسیاری افراد در شبِ تعطیلات پایان هفته به مشکل خواب دچار می شود.
اگر شما شب پیش از تعطیلات پایان هفته مثلاً پنج شنبه شب دیرتر بخوابید، صبح روز بعد، دیرتر از خواب بیدار می شوید و در نتیجه در جمعه شب که فردایش باید به سر کار بروید دچار بی خوابی می شوید و نمی توانید در زمان همیشگی بخوابید.
برای پرهیز از این وضعیت توصیه می کنیم که صبح ها حتی در روز های تعطیل در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. حتی اگر شب قبلش دیر خوابیده باشید صبح در زمان همیشگی از رختخواب بیرون بیایید؛ هر چه قدر هم که اینکار برایتان دشوار باشد و در طول روز کمی خسته به نظر برسید، در مقابل خواب شما مختل نخواهد شد و این برای سلامت شما ضروری است.
ص 15فراز 2:
در واقع، ناراحتی اصلی فرد به سبب خواب نرفتن و بیدار شدن های پیاپی و نامطبوعی است که اغلب با افکار مزاحم همراه است. در این وضعیت، فرد هر چه بیشتر می کوشد بخوابد، ناراحتی اش افزایش یافته، به خواب رفتنش دشوارتر می شود. یعنی فردی از خوابی نا آرام، سطحی و بی کیفیت شکایت دارد؛ به گونه ای که صبح ها پس از بیداری احساس می کند استراحت نکرده است.
ص 19فراز 3:
* چهار تا پنج ساعت پیش از خواب از مصرف مواد کافیین دار و نیکوتین دار مثل چای و نوشابه، قهوه شکلات سیگار و ... خودداری کنید؛ زیرا بدن انسان به چهار تا پنج ساعت زمان نیاز دارد تا مقدار کافیین خون را به نصف برساند. هر چه سن انسان هم بالاتر می رود، این زمان طولانی تر می شود. همچنین بنابر پژوهش ها، مصرف شکر سبب برانگیختگی بسیار و بی خوابی است.
* پیش از خواب غذای سنگین نخورید، با شکم گرسنه هم به رختخواب نروید.
* پیش از خواب به فعالیت های آرامش بخش مثل گرفتن دوش آب گرم و... بپردازید.
* پیش از خواب حتماً به دست شویی بروید.
* بکوشید هنگام خواب با وضو باشید. در روایات آثار و برکات زیادی در این زمینه بیان شده.
ص 31 و 32فراز 4:
• همه انواع قرص های خواب آور چرخه خواب را بر هم می زنند؛ از مصرف خود سرانه آن ها بپرهیزید. یک شب بدخوابی تأثیر چندان بر عملکرد روز بعد ندارد، اما خماری ناشی از مصرف یک قرص خواب آور ممکن است چرخه هواب را بر هم بزند.
• کلسیم، منیزیم و ویتامین های گروه B، به ویژه 6B و 12B در ایجاد خواب و کارایی آن تأثیر دارند.
• گیاهان دارویی نظیر سنبل الطیب (سنبل کوهی) و بادرنجبویه در بهبود کیفیت خواب و درمان بیماری بی خوابی مؤثر است.فراز 5:
روش قصد بیدار ماندن (قصد متناقض)
پایه و اساس روش قصد متناقض، قطع افکار فرد درباره بی خوابی است. از این روش برای افرادی که در آغاز خوابیدن با مشکل روبه رو هستند استفاده می شود. هنگامی که شما قصد می کنید تا برای خوابیدن به رختخواب بروید و سعی می کنید با اراده خود خوابتان ببرد، این کار به شما انتظاری مضطربانه می دهد و خود مانع خوابیدن می شود در این روش هنگام رفتن به رخت خواب به جای خوابیدن سعی کنید بیدار بمانید، به عنوان نمونه سعی کنید شروع به خواندن کتاب داستنی بکنید و به خود بگویید تا این را تمام نکرده ام نباید بخوابم...
ص 45
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما