loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خودی نشان بدهید: مهارت ابراز وجود

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

ابراز وجود یعنی با احترام و توجه به خواسته دیگران، بتوانید با جرأت از حق خود و خواسته تان دفاع کنید و نگذارید حق تان ضایع شود یا با اکراه به کاری مجبور شوید. افرادی که در این زمینه مشکل دارند، نمی توانند از حق خود و خواسته هایشان به گونه ای مناسب دفاع کنند یا احساسات خود را به زبان بیاورند. آنان پیوسته از وضع موجود ناراحت اند و خود را سرزنش می کنند. راه حل این کار، سرزنش کردن خود نیست، بلکه باید روش هایی را بیاموزیم تا برای همیشه بر اینگونه مشکلات چیره شویم. این کتاب شامل چهار فصل زیر است:
فصل اول: آشنایی با ابراز وجود
فصل دوم: انواع ابراز وجود
فصل سوم: مراحل شش گانه ابراز وجود
فصل چهارم: راهکارهای افزایش ابراز وجود----------------------------------

چرا برخی اعتماد به نفسشان کافی نیست؟
چگونه می توان با اعتماد به نفس ابراز وجود کرد؟
پیامدهای ناشی از نقصان اعتماد به نفس و عدم توانایی ابراز وجود در زندگی چیست؟
انواع سبک های ابراز وجود کدامند و عقل و شرع کدامیک از این انواع را تأیید می کند؟
مراحله شش گانه ابراز وجود کدامند؟
بهترین رفتارها در برابر انواع مختلف رفتارهای تحقیر آمیز چیست؟
در مواقعی که در محیط گناه واقع می شویم، چرا به خوبی نمی توانیم با اعتماد به نفس کافی به وظیفه ایمانی خود عمل کنیم؟ راهکار حل این مسئله چیست؟

اگر به دنبال پاسخ مناسب به این پرسش ها هستید این کتاب پیشنهاد مناسبی است.
مؤلف ابتدا به خوبی به تحلیل مسئله پرداخته و در ادامه برای موارد مختلف راهکارهایی بسیار کاربردی ارائه کرده است.
مهمترین مزیت های کتاب عبارتند از:
1. مبتنی بر روانشناسی اسلامی است و ضمن بهره گیری از علم روز، مبانی بحث و تحیلیل خود را بر اساس انسان شناسی اسلامی و ارزش های دینی ترسیم کرده.
2. مختصر و مفید است و از پوگویی به شدّت پرهیز کرده و متن کتاب بسیار روان است.
3. مسئله محور است و بعد از ارائه تحلیل دقیق از مسئله به ارائه راهکارهایی عملیاتی و کاربردی اقدام کرده است ضمن آنکه در نهایت هم یک مثال عینی که در زندگی غالب افراد رخ میدهد بیان می کند و راهکار توضیح داده شده را به این شکل به شکل کامل برای مخاطب تبیین می کند.

آقای کاظمی اغلب وقتی که پس از یک روز کاری به منزل باز می گردد کاملاً خسته و بی حوصله است و به استراحت نیاز دارد، اما همینکه به منزل وارد می شود، همسرش می خواهد درباره تمام دردسرهایی که در طول روز داشته با او صحبت کند.
اکنون آقای کاظمی می تواند به سه شکل کاملاً متفاوت واکنش نشان دهد:
1) رفتار سلطه پذیرانه:
در فرض نخست، آقای کاظمی در حالی که به ظاهر تا اندازه ای به حرف های همسرش گوش می دهد، در واقع بسیار عصبانی است. گاه به این امید که او مکث کند به روزنامه نگاه می کند و در تمام این مدت با خود می اندیشد:
ای بابا عجب زند خودخواهی! اگر او مرا هم مثل خودش دوست داشت ... می فهمید الآن چقدر خسته ام و به آرامش نیاز دارم.

2) رفتار پرخاشگرانه: در موقعیت دوم، آقای کاظمی در اتاق راه می افتد و بر سر زنش فیاد می کشد:
تو خودخواه ترین آدمی هستی که تا به حال دیده ام. تنها توقع من این است که وقتی به خانه برمی گردم، چند دقیقه سکوت و آرامش برقرار باشد. اما چه نصیبم می شود؟ پرحرفی خسته کننده تو، از دست تو و حرف هایت خسته شدم.

3) رفتار ابراز وجود: در موقعیت سوم، آقای کاظمی بی درنگ به همسرش می گوید که خیلی خسته است و تا پیش از شام به شدت به مدتی آرامش و سکوت نیاز دارد. او ادامه می دهد که جز در مواقعی که موضوع بسیار مهمی وجود دارد، مایل است همسرش تا پس از شام برای شنیدن صحبت های همسرش صبر کند. افزون بر اینکه خودش نیز می خواهد درباره آن روز مطالبی را با او در میان بگذارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما