loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در باب تکنولوژی: مبانی فلسفه تکنولوژی

ناشر کتاب آمه

نویسنده جوزف سی. پیت

مترجم مصطفی تقوی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 254

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

مهم­ترین دغدغه پیت در کتاب «در باب تکنولوژی»، پاسخ­گویی به برخی از نقدهایی است که علیه تکنولوژی اقامه شده است. محتوای کتاب نشان می دهد که او، بر خلاف برخی از فلاسفه تکنولوژی، مشکلی اساسی با تکنولوژی ندارد. میچام دو سنّت مهندسی و انسان­گرایانه را در تاریخ مباحث مربوط به فلسفه تکنولوژی از هم تمییز می­دهد. اگر تز میچام را قبول کنیم، پیت را باید متعلق به سنت فلسفه تکنولوژی مهندسی قلمداد کنیم. او تکنولوژی را طوری تعریف و سپس مدل می­کند که مسئولیت پیامدهای نامطلوب تکنولوژی بر دوش انسان قرار می­گیرد. او در کتاب خود روی خوشی به آرای فلاسفه متعلق به سنت فلسفه تکنولوژی انسان­گرایانه، همچون الول و هایدگر که نگران پیامدهای توسعه تکنولوژی هستند، نشان نمی­دهد و چندان بر او گران نیست که توسعه تکنولوژی منجر به تغییر ارزش­ها می­شود.

دو فصل نخست کتاب از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. پیت تلاش می­کند در ابتدای کتاب، تکنولوژی را تعریف کند و سپس از آن مدلی ارائه دهد. تعریف و مدل پیت از تکنولوژی، اساس تحلیل­ های ارائه شده توسط وی در فصول بعدی کتاب است. بنابراین برای فهم بهتر این اثر، باید دو فصل نخست با دقتی مضاعف مورد مطالعه قرار گیرد. پیت در این مباحث، به طور واضح تحت تأثیر پرس، فیلسوف پراگماتیست امریکایی، است.
این کتاب در هشت فصل تدوین شده است که عناوین فصل های آن عبارتند از:
در جستجوی تعریف معرفت شناسی و تکنولوژی، تعیی جایگاه فلسفه در تکنولوژی، تبیین تکنولوژیکی، تکنولوژی و ایدئولوژی، خودمختاری تکنولوژی، تکنولوژی دموکراسی تغییر، تغییر علمی و زیرساخت تکنولوژیکی علم
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما