loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اجمالی از تاریخ الجزایر سرزمین قهرمانان اسلامی

ناشر کلبه شروق

نویسنده سید هادی خسروشاهی

سال نشر : 1379

تعداد صفحات : 225

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب، شامل اطلاعات کلی درباره تاریخ الجزایر است که در مبارزة 130 ساله خود بر ضد تجاوز و اشغال نظامی امپریالیسم فرانسه، یک میلیون شهید تقدیم راه استقلال و آزادی کردهاند.
استاد خسروشاهی، مولف این کتاب، با 8 بار سفر به الجزایر و بازدید از استانهای مختلف آن، شناخت عینی و آگاهی میدانی از اوضاع داخلی کشور و احزاب و جمعیتهای ملی و اسلامی آن دارد و با توجه به همین شناخت، نقش اساسی علمای اسلامی، مساجد و مراکز مذهبی را در مبارزه با بر ضد استعمار و تربیت نسلهای مسلمان و مجاهد، با استناد به منابع موثق، تبیین میکند.
این کتاب از شش بخش تشکیل شده است که «جهاد ضداستعماری در الجزایر»، «احتراق در منطقه اسلام و ما چه میخواهیم؟»، «نقش اسلام و مساجد در پیروزی نهضت الجزایر»، «امیر عبدالقادر و حکومت شیعه در الجزایر»، «حرکت اسلامی الجزائر: از آغاز دعوت و ارشاد تا مبارزه و جهاد» از جمله بخشهای این کتاب تحلیلی درباره حرکتهای اسلامی و تاریخ معاصر الجزایر است که با اسناد و عکسهایی از رهبران و بیانیههایی حرکتهای اسلامی این کشور به پایان میرسد.
البته بخشی از این کتاب، در چهل سال قبل و به هنگام نبرد خونین الجزایر بر ضد امپریالیسم غربی نوشته شده که خود نشان دهنده موضع مردم مسلمان ایران در قبال جهاد مردم الجزایر است ولی بخش عمده آن، شامل حقایق جاری و موجود، پس از پیروزی قاطع «جبهه نجات اسلامی» در انتخابات سراسری کشور و سپس کودتای مافیای ارتش و سرکوب وحشیانه اسلامگرایان و بعد پیدایش گروه خوارجگونه نهروانی به نام «جبهه اسلامی مسلح!» و آغاز قتل عام دهها هزار از مردم بیگناه این سرزمین است. کتاب با استناد به اسناد و مدارک «درون گروهی»، چگونگی حوادث و جنایات مافیای ارتش با همکاری گروه مسلح به اصطلاح اسلامی! را نشان میدهد.
بخش اول این کتاب، «جهاد ضد استعماری در الجزائر» برای نخستین بار طی دو مقاله در دو شماره مجله ماهانه علمی و دینی «مکتب اسلام» نشریه حوزه علمیه قم در دی ماه 1340 و اردیبهشت 1341 منتشر شد. و بعدها به همراه فصل دوم در کتابی با عنوان «الجزایر، سرزمین قهرمانان اسلامی» منتشر شد. فصل سوم کتاب هم بخشی از کتاب «نبرد اسلام در آفریقا» است در اوایل دهه پنجاه شمسی منتشر شد. فصل چهارم هم گزارشی استاد خسروشاهی از نهمین کنفرانس اندیشه اسلامی شهر تلمسان الجزایر ـ در سال 1354 ـ است که به تاریخ اجمالی این ناحیه و معرفی یکی از شخصیتهای ضد استعماری معروف آن یعنی امیر عبدالقادر میپردازد.
فصل پنجم هم گفتگوی مفصل روزنامه اطلاعات با استاد خسروشاهی درباره حرکتهای اسلامی و حاکمیت و تاریخ معاصر و تحولات اخیر الجزایر است. در این فصل با تاریخ و مبارزات مردم الجزایر با استعمار فرانسه، امیر عبدالقادر، عبدالحمید بن بادیس، جمعیت العلماء المسلمین الجزایرین، جماعه الموحدین، حرکه المجتمع الاسلامیه(حماس)، حرکه النهضه، جبهه نجات اسلامی، دکتر عباس مدنی، علی بلحاج، جماعت اسلامی مسلح! و... آشنا میشویم که استاد خسروشاهی به صورت تحلیلی و مستدل و مختصر، دیدگاهها، عملکرد و تحولات اخیر آنها را بیان میکند و جایگاه مافیای ارتش و کودتای تأسف برانگیزش در سال 1991م و سیاستهایش علیه اسلامگرایان تبیین میشود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما