loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار سید جمال الدین اسد آبادی - جلد سوم: ضیاء الخافقین

ناشر کلبه شروق

تحقیق و تنظیم کتاب سید هادی خسروشاهی

سال نشر : 1379

تعداد صفحات : 263

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

ماهنامه عربی- انگلیسی «ضیاء الخافقین» پس از تبعید ناجوانمردانه سید از ایران در رجب 1309- فوریه 1892، در لندن پایه گذاری شد. این مجله را یک شرکت مطبوعاتی- تجاری انگلیسی به نام کیلبرت در لندن منتشر می کرد که چاپخانه ای مستقل، با امکانات چاپ به زبان های مشرق زمین را داشت.
از این مجله بیش از پنج شماره منتشر نگردید و طبق اظهار نظر تقی زاده و استاد محیط طباطبایی، اصرار دولت ایران باعث شد که دولت انگلیس بر ناشر و چاپخانه فشار بیاورد تا از ادامه نشر آن خودداری کنند.
در این مجله، که بخش انگلیسی آن بعد به طور مستقل چاپ شده، مقالاتی به زبان ترکی و اردو نیز درج می شد.
و با اینکه حضور سید در آن کاملاً روشن است و مقالات بسیاری با امضای صریح مانند : - شیخ جمال الدین الافغانی- جمال الدین، السید، السید الحسینی و یا امضای مستعار : «کهف، قسط» یا «طالب علم» در آن منتشر ساخته است، اما افراد دیگری- اعم از انگلیسی یا از شهروندان دیگر بلاد شرق- در آن مقالاتی دارند و محتوای بعضی از مقالات، از جمله مقاله «الحق المر» که دفاع از سیاست انگلیس است، به خوبی نشان می دهد که نویسنده آن ها، کسانی دیگری بوده اند...
اما همین دفاع ظاهری از سیاست انگلیس هم نتوانست مجله را از تعطیل اجباری، باز دارد و سرانجام، پس از پنج شماره مجله برای همیشه تعطیل گردید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما