loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گلگشت های ادبی و زبانی - دفتر اول

ناشر هرمس

نویسنده احمد سمیعی

گردآورنده کتاب سایه اقتصادی نیا

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 641

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

احمد سمیعی گیلانی متولد ۱۲۹۹، کارنامه ای پر و پیمان در ترجمه و تالیف دارد که حاصل بیش از شصت سال قلم زدن در بالاترین سطوح آثار پژوهشی و تحقیقیِ حوزه زبان، ادبیات، فلسفه و برخی دیگر از علوم انسانی ست. از او به عنوان پدر ویرایش در ایران یاد می کنند. سمیعی علاوه بر مقالات پراکنده، کتابی ارزنده نیز در زمینه ویرایش نوشته است که جزو منابع مهم این حوزه به شمار می آید. او عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است و سردبیری نامهٔ فرهنگستان ، فصلنامهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضویت در شورای عالی ویرایش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از دیگر فعالیت های او در سال های نزدیک است.

از سمیعی علاوه بر آثاری که در قالب کتاب منتشر کرده، تعداد قابل توجهی مقاله در زمینه های مختلف در دست است که در جُنگ های فرهنگی و ادبی و هنری، گاهنامه ها، فصل نامه ها در سال های دور و نزدیک به منتشر شده. تاریخ نگارش برخی از این مقاله های علمی و پژوهشی که حاصل دوره های مختلف زندگی ایشان است، به دهه سی می رسد که این مهم تا دهه هشتاد نیز ادامه داشته است.

این مقاله ها در برگیرنده موضوعاتی در خور اهمیت اما پراکنده در زمینه زبان و ادبیات است که هریک در زمانی توجه استاد را جلب کرده و ایشان حاصل تحقیقات و پژوهش های خود درباره این موضوعات را در قالب مقاله هایی مفصل به این نشریات گوناگون سپرده اند. نشریاتی ادبی و پژوهشی که نوعا در گذشته انتشار آنها رواج بیشتری داشت و در سال های اخیر نیز نمونه هایی از آنها همانند، کلک، بخارا، نگاه نو و... را شاهد بوده ایم که در واقع ادامه دهنده راه نام های پر اعتباری چون، سخن، یغما، یادگار و... در این روزگار هستند.

کتاب حاضر دفتر دیگری از همین قسم آثار پراکنده احمد سمیعی گیلانی ست که تحت عنوان گلگشت های ادبی (دفتر دوم) به همت نشر هرمس منتشر شده است که پیشتر توسط همین ناشر دفتر اول آن منتتشر شده بود.

نقد و نظر (مقالاتی در باب نقد و بررسی متون)، خلوت فکر (مقالاتی درباره زیبایی شناسایی)، زمزمه محبت (مقالاتی با موضوع تعلیم و تربیت)، درباره نمایش، ادبیات معاصر و معاصران، نامها و یادها، گیلان و گیلان شناسی. عناوین دیگر کتا بهایی ست که توسط همین ناشر در آینده در همین قالب با استفاده از مقالات پراکنده استاد سمیعی منتشر خواهند شد. این مجموعه کتابها با تقسیم بندی موضوعی، در واقع معرف بخشی از کارنامه احمد سمیعی گیلانی ست که در لابلای نشریات، ماهنامه ها و گاهنامه ها مدفون مانده و در حقیقت از به این ترتیب استخراح و در اختیار مخاطبان قرار داده شده اند تا از گزند فراموشی نجات پیدا کنند.

مقالات کتاب به دو دسته تقسیم می شوند: تالیف و ترجمه (و گزارش). در بخش ترجمه و گزارش خواننده ده مقاله تحلیلی هستیم که عمده آنها در حوزه تاریخ ادبیات ایران و جهان قرار می گیرند: نوشته ای از سیلوستر دو ساسی درباره شاهنامه فردوسی، مقاله ی لویی ماسینسیون درباره حلاج و فرقه ی او، نوشته ی روژه لِسکو درباره نیما یوشیج، مقاله ی کلاوس پدرسن درباره آثار چند نویسنده ادبیات داستانی معاصر و مهمتر از همه تحقیق ب نیکیتین درباره رمان تاریخی در ادبیات داستانی ایران. گونه ای از رمان که به دلیل پیروی نخستین رمانهای ایرانی از قواعد و شاخص های این گونه جای تامل و بررسی دارد.

بخش تالیف شامل نُه است که آغازگر کتاب محسوب می شود؛ در این بخش با تنوع مضمونی بیشتری روبه رو هستیم که نشان دهنده گستره و عمق دانش احمد سمیعی گیلانی ست: از مقاله ای درباره سمبولیسم و پرنده آبی (موریس مترلینگ) بگیر، تا منزلت حسام الدین چلبی در نظر مولانا و نثر نجف دریابندری و... البته در این بخش خواننده مقالاتی درباره فرهنگ نویسی، مطبوع و نامطبوع در اوزان عروضی، نکاتی درباره مقالات تحقیقی و ...نیز هستیم.

احمد سمیعی همواره بر این باور بوده که برای نوشتن یک مقاله باید کتابهای بسیار خواند، نباید شتابزده و کم مایه دست به قلم برد. محتوای غنی مقالات تالیفی او گواه آن است که لااقل حرفی را که به دیگران تجویز کرده خود پیش از آنها رعایت کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما