loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسطوره و رمز: مجموعه مقالات

ناشر سروش

مترجم جلال ستاری

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 167

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 21230 10003022
55,000 49,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب مجموعه ای از مقالات تحقیقی است که از سه دیدگاه معنای رمز و اسطوره را بررسی می کنند؛ نخست: دیدگاه روانکاوی که از دیرباز مکتبی بر آن پایه بنیان یافته است و این مکتب امروزه اگرچه بر خلاف آنچه در آغاز بود، یکپارچه نیست؛ ولی استوار است و پیروان و دوست داران فراوان دارد. به قول منقدی «الگوی همۀ نوشته های روانکاو (برای مردم) بر خلاف آنچه انتظار می توان داشت، کتاب پنج روانکاوی فروید که روایات زنده و پیچیده ای است که با حوصله و شکیبایی نگارش یافته یا کتاب خیره کنندۀ وی تعبیر خواب که مفتاح کار و تجربۀ روانکاوی را به دست می دهد و حتی کتاب آشوب تمدن که تفکر شخصی و گنگ و دودآلود فروید سالخوردۀ فیلسوف است، نیست؛ بلکه سرمشق و نمونه، مجلدی به نام تحقیق در کاربرد روانکاوی است که جزء انتشارات کتاب های جیبی به فروش می رسد؛ اما کاربرد روانکاوی در چه مقولاتی؟ در مورد قصه ای از هوفمن، دربارۀ پیکره ای یونانی، در باب تندیس موسی اثر میکل آنژ، در خصوص هذیان گویی مذهبی .... یعنی در همه چیز مگر در خصوص آنچه که عمده و اساسی است: درمان و کاربست آن». این ملاحظۀ صائب، حاکی از مقبولی دیدگاه روانکاوی در نقد و بررسی هنر و ادب و رمز و مثل و اسطوره است. در این مقوله روان شناسی کارل گوستاویونگ جایگاهی ویژه دارد که جداگانه باید بررسی شود و نظر به آنکه نگارنده در حد توان خویش جایی دیگر به آن پرداخته است، در این کتاب فقط به نقل یک مقاله از وی بسنده می شود.
دیدگاه دوم، دیدگاه اصالت ساختار است که با بهره گیری از روانکاوی، به مصاف مارکسیسم رفته است و مکتبی است که اینک شاداب و شکوفاست و در میهن ما به درستی شناخته شده نیست.
دیدگاه سوم ویژۀ کسانی است که اهل ایمانند و سنت های روحانی را پاس می دارند و به مبدأ نظر دارند. این دسته که سه تن از برجسته ترین آنها رنه گنون، تیتوس بورکهارت و فریتیوف شوئون هستند، بی هیچ مضایقه و ملاحظه به رنسانس و اومانیسم در غرب سخت می تازند. البته اینگونه ایرادها و نکته جویی ها و خرده گیری های ایشان بیشتر نصیب مردمی می شود که میراث دار رنسانس اند و عصر روشنگری را پشت سر نهاده اند و از غلبۀ مادی گری و سلطۀ اقتصاد و صنعت و فقد قداست عذاب دیده اند. با این همه شناخت آن نحوۀ دید، برای ما نیز سودمند است؛ گرچه رنسانسی نداشته ایم و آشنایی ما با معارف غرب که بیشتر به اخذ ظواهر آن فرهنگ به صورتی پراکنده و مغشوش محدود می شود، رنسانس به شمار نمی آید و بنابراین ممکن است آن همه کینه ورزی در حق رنسانس و اومانیسم که در نوشته های منتقدین متعهد سرزمین ما نیز جای جای انعکاس یافته است، مایۀ شگفتی برخی از نکته سنجان باشد؛ اما نظرات این سه تن در زمینۀ ادب و هنر و رمز وسنت، فط به مذمت رنسانس و اومانیسم غرب منحصر نمی شود و افزون بر اینکه شناخت آن انتقادها دربردارندۀ این فایده نیز هست که دقیقاً بدانیم برای چه با رنسانس می ستیزند و مسئله و مشکل از دیدگاه آنان چیست و در کجاست؟
فهرست مطالب این کتاب بدین قرار است:
یادداشت مترجم
بخش اول: نمادپردازی (رنه لافورگ، رنه آلندی)؛ پیکاسو (کارل گوستاو یونگ)؛ نقد نظریۀ رمزپردازی فروید (دان اسپربر)؛ روایات اساطیری و معتقدات مردمی قبایل آفریقایی دربارۀ زن (ژرژ بالاندیه).
بخش دوم: ساختارهای نقلی اسطوره (هارالد وینریچ)؛ ادبیات و اسطوره (نورتروپ فرای)؛ کتاب شناسی من باب مدخلی بر بررسی اسطوره.
بخش سوم: سنت و ناخودآگاهی (رنه گنون)؛ منطق الطیر (رنه گنون)؛ سیف الاسلام (رنه گنون) و روح نمادپرداز (فریتیوف شوئون).
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1400
  • چاپ جاری
    7
  • شمارگان
    2000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    167
  • ناشر
  • مترجم
  • وزن
    209
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 26 آذر 1393
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    شنبه 16 بهمن 1400
  • شناسه
    21230
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

امیرحسین کیوانی راد

مطالب نسبتا عمیق درباره اسطوره و رمز و ریشه های انسان شناسانه آن دارد.تجربیات تاریخی هم در این کتاب نقش ایفا می‌کنند تا نهایتا پس از خواندن کتاب و تامل بر جنبه های خارج از کتاب به انسجام فکری و عملی مردم شناسان کمک کند.

30 اردیبهشت 1402

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما