loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ساحت معنوی هویت ملی ایرانیان

(خودآگاهی تاریخی، جهانی شدن و انقلاب اسلامی)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده موسی نجفی

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 112

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

کتاب حاضر حاوی شش گفتار است: گفتار اول، پیرامون تمدن اسلامی و تلاقی آن با سه دوره تاریخی غرب، سه گفتار بعدی، درباره هویت ملی در ایران، و دو مقاله بعد، تحقیقی درباره انقلاب اسلامی، ماهیت آن و ارتباط آن با حوزه فکری و سیاسی مغرب زمین.
آنچه نمای کلی و روح مشترک این کتاب را تشکیل می دهد، زمینه مشترکی از خودآگاهی تاریخی در ذهنیت ایرانیان است که طی قرون متمادی جلوه خاصی یافته و خود را با انگاره های ویژه ای نمایان ساخته است.این نمایه ها در تلاقی تمدنی، در تار و پود های گذار تاریخی هویت ملی و در بطن انقلاب اسلامی معاصر نیز قابل پژوهش و بازکاوی است.
اما ساحت معنوی این قدر مشترک و خط سیر آن در تفکر و اجتماع و سیاست و حیات ملی ایرانیان امری است که می توان در حق طلبی و عدالت خواهی و معنویت گرایی ایرانی دیده و تکامل آن را در طول تاریخ مورد پژوهش قرار داد و این بستر فکری و زمانی را در سایه ی تشیع و ولایت امامان پاک شیعه چنان دنبال کرد که آرامش و ثبات ناشی از آن را در عرصه های ملی در طول قرون اخیر شاهد بود.
بررسی و تاکید بر این ساحت معنوی و تکوین و رشد آن در سایه تشیع و رسوخ آن در کلیه شئون ملی ایران به اندازه ای است که شناخت ایران و ایرانی جز در چشم انداز آن امکان ندارد، نویسنده معتقد است که اگر این مسئله درست و دقیق تبیین شود بسیاری از موضوعات ناشناخته و کم شناخته و حتی مبهم تاریخ فکری و سیاسی ایران و حتی بسیاری از مسائل مناقشه انگیز ملی نیز در سایه ی آن شفاف تر و با وضوح بیشتر شناخته می شود و از این رهگذر مسائلی از قبیل بحران هویت ملی و هویت سازی، غرب شناسی و غرب گرایی، تجدد ، مدرنیته و غیره در صورتی صحیح و نسبتی معقول طرح می شود و در معرض پرسش و بازشناسی عالمانه قرار می گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما