loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعمق در فیلم: تماشا کنید، بگویید و بشنوید، لذت ببرید

1 (1)

ناشر ساقی

نویسنده پیتر لمان | ویلیام لور

مترجم حمیدرضا احمدی لاری

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 728

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب میخواهد دانشجویان را به نگاه انتقادی تری نسبت به فیلمی که تماشا میکنند، مجهز کند. نیمه اول هر فصل به معرفیِ کلیِ مسائل انتقادی و شرح آنها با ارجاع به فیلمهای مختلف اختصاص دارد.

نیمه دوم فصل به تجزیه و تحلیل یک یا دو فیلمی می پردازد که به مقوله مطرح شده در بخش اول مربوط است. عکسهای متعددی این مطالب را روشنتر و فهم آنها را آسان تر می سازند. انتخاب فیلمها در سراسر کتاب با این نیت صورت گرفته که میان آثاری که احتمالاً اغلب دانشجویان می شناسند (مثلاً آثار سینمای معاصر هالیوود) و فیلم هایی که نمونه تکنیک هایی از فیلم سازی هستند، که این دانشجویان نمی شناسند، مثلاً آثاری از سینمای ملی دیگر کشورها یا از دورههای گذشته تاریخ سینما، توازن برقرار باشد.

کتابشناسیِ پایان هر فصل، متون نوشتاریِ بیشتری در مورد مطالبی که در همان فصل تحلیل شده معرفی میکند. کتاب علاوه بر زیباییشناسی، توجه خود را به مقولات اجتماعی و فرهنگی نیز معطوف کرده است. به نظر ما همه این مقولات مهم هستند و در واقع نمی توان آنها را از هم جدا کرد. بدون شناختن چگونگیِ عملکرد فیلم به عنوان یک سیستم بازنمایی، مشکل بتوان به طرز معقولی از بازنمایی زنان و رنگین پوستان در سینما صحبت کرد. به همین شکل، نمی توان از ترکیب بندیِ بصری بدون توجه به مفهوم اجتماعیِ آن صحبت کرد.

در بخشی از کتاب کتاب «تعمق در فیلم»، می خوانیم: مردم، به دلایل مختلف، نسبت به یک فیلم واکنش های متفاوتی نشان می دهند. نقدنویسان فیلم هم اگرچه شغل شان این است که «فیلم را بفهمند»، معمولاً نظر واحدی ندارند. این آرای متناقض می توانند حقایق فراوانی را در مورد پیش فرض هایی که ریشه این واکنش ها است، نشان دهند، و تعمق در پیش فرض ها روش خوبی است برای آغاز تعمق در فیلم ها. اما به علاوه، خواهیم دید که روش های کارآمد فراوانی برای تعمق در فیلم وجود دارد و می توان فیلم را با رویکردهای فراوانی تجزیه و تحلیل کرد.

فرایندِ آموختنِ نحوه های فراوانِ تعمق در فیلم، لذت و شناخت ما از سینما را گسترش می دهد.البته نگاه نقاد و تحلیلی نباید لذت تماشای فیلم را از ما بگیرد، اما در برابر، توجه به مؤلفه های شکلی «فرمال» و مقولات فرهنگیِ فیلم، ما را به تماشاگرانی فعال تر و نکته بین تر تبدیل می کند.

به چالش گرفتن فیلم و نپذیرفتنِ هرآن چه که سازندگان و تولید کنندگان فیلم می گویند، کار لذت بخشی است. تعمق در فیلم، به معنای دیدن فیلم از منظر تماشاگری فعال و آگاه است، کاری که لذت ما از تماشای چنین هنر یگانه ای را صد چندان می کند. زیرا که هرچه نحوه تماشا و تفکر در مورد یک فیلم را بهتر بشناسیم، از آن چیزهای بیشتری دریافت می کنیم و از تماشای چند باره اش لذت فراوان می بریم؛ شاید حتی بیشتر از زمانی که داستانش هنوز برای مان تازه بود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما