loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راهنمای پوشش خبری در رسانه ها

ناشر خبرگزاری فارس

نویسنده اکبر نصراللهی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 473

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

پوشش خبری رایج ترین، جذاب ترین، متنوع ترین، مهم ترین، پیچیده ترین و جنجالی ترین کار رسانه ها به ویژه رسانه های خبری است. اهمیت این ویژگی ها با تعدد و کثرت رسانه ها، گستره کارها و تکنولوژی ها و آرایش جدید ارتباطی، نه تنها کم نشده بلکه بیشتر نیز شده است. علاوه بر این افزایش دسترسی های مخاطبان به رسانه های مختلف و بالارفتن سواد آنها نیز بر حساسیت و اهمیت کار افزوده است.

عوامل آشکار و پنهان بسیاری اعم از درون سازمانی و برون سازمانی بر پوشش خبری اثر می گذارند که شناسایی این عوامل و یا میزان تأثیر آن به راحتی ممکن نیست، در عین حال می توان با تبادل تجربیات، هم آموزی، استفاده از تحقیقات رسانه ای، تسلط بر ابزارها و تاکتیک های خبری و آشنایی با علوم دیگر هم به خوبی خبر را مدیریت کرد و هم این که تولیدات خبری رسانه های دیگر را تحلیل کرد.

با وجود این اهمیت و افزایش مشتاقان فعالیت در عرصه های خبری، تعدد مرکز آموزش روزنامه نگاری و مدیریت رسانه در سطوع مختلف (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و همچنین افزایش تعداد خبرگزاری ها، رسانه های مکتوب و رادیو وتلویزیونی، متأسفانه منبع جامع و مانعی در این خصوص وجود ندارد. برخی تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفت ارزنده اما یک بُعدی، غیرکاربردی، غیرمصداقی و مهم تر از همه ناکافی و غیربومی است. بنابراین با توجه به بیش از 20 سال تجربه ای که نویسنده در رسانه ها (خبرگزاری، مطبوعات، روابط عمومی و رادیو و تلویزیون) و همچنین میزان سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف در سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارند، با توصیه و راهنمایی استادان، همکاران و دانشجویان درس تحلیل پوشش خبری، این اثر را تألیف کردند.

در فصل اول اهمیت، تعاریف، ابزارها، رویکردها و راهبردهای پوشش خبری و شیوه های اعمال هر کدام از آنها با ذکر مصادیق از رسانه های مختلف تشریح شده است.

در فصل دوم، وظایف مدیریت خبر شامل اهمیت، تعاریف، چگونگی و الگوهای مدیریت خبر شامل برنامه ریزی، سازماندهی، تصمیم گیری و نظارت در خبرهای مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی تبیین شده است.

در فصل سوم، مدیریت موضوع های خبری، مدیریت واژه ها و جملات، مدیریت تصاویر (تصاویر خشن، تصاویر مجرمان و...)، مدیریت تکرار و مدیریت چینش اخبار به شکل کاربردی و به همراه مصادیق مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی توضیح داده شده است.

فصل چهارم، به تناقض و تعارض در خبر اختصاص دارد. در این فصل ضرورت هماهنگی بین اجزاء و بخش های مختلف رسانه و اهمیت تکمیل کنندگی پیام، انواع تعارض، علل تعارض و راهکارهای رفع آن آمده است.

فصل پنجم به تاکتیک های متنوع و متعدد پوشش خبری و چگونگی اعمال آن در پوشش خبری پرداخته است. تاکتیک های پخش مستقیم خبر، اختصاصی سازی، میکروفون فعال، بمباران اطلاعات، شروع قبل از دیگران، موازی سازی، صدای مردم و کارشناسان، تقدم و تأخر، حساسیت زدایی، قرینه و مقایسه، پوشش دوگانه، عادی نمایی، دربانی، رفع تکلیف، نقل و قول، کانتکس و زمینه، هزینه از سرمایه، هزینه برای سرمایه، بالا بردن توقع، زمان ایمن برخی از تاکتیک های مهم این فصل هستند.

فصل ششم، سه بخش دارد؛ در بخش اول ضمن تشریح چیستی و اهمیت اخبار فوری، ویژگی ها، عناصر و فرایند استفاده از آن در تلویزیون، دو خبر فوری مهم تجزیه و تحلیل شده است. در بخش دوم، مدیریت بی طرفی در اخبار، شاخص های بی طرفی و مدل و راهکارهای اعمال آن در خبر آمده است و در بخش سوم مدیریت سابقه خبر تشریح شده است.

و در فصل هفتم، مدیریت اخبار با توجه به ماهیت متفاوت رسانه ها، مدیریت تبلیغ در خبر و بازی در خبر تبیین شده است.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1393
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1393
  • شمارگان
    2000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    وزیری
  • تعداد صفحات
    473
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    804
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 18 بهمن 1393
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    شنبه 7 بهمن 1402
  • شناسه
    22640
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

زینب باقری

چقدر گرونه

11 آبان 1397

زینب باقری

چقدر گرونه

11 آبان 1397

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما