loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پا به پای آزادگان (خاطرات امیر سر تیپ عبدالله نجفی)

5 (1)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده عبدالله نجفی

تعداد صفحات : 319

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب پا به پای آزادگان، خاطرات امیر سر تیپ عبدالله نجفی است و در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. خاطرات شخصیت ها و مسؤولان جمهوری اسلامی یکی از منابع مهم تاریخی و سیاسی فوق العاده ارزشمند و دارای اهمیت است؛ چون این افراد از نزدیک در کوران حوادث قرار داشته و خود در جریانات و وقایع سیاسی ـ اجتماعی نقش آفرین و تأثیرگذار بودند.

به همین دلیل خاطراتی از این دست همواره مورد توجه اهل تحقیق و علاقه مندان به تاریخ و سیاست قرار گرفته است. خاطرات تیمسار نجفی نیز از این امر مستثنا نیست. تیمسار عبدالله نجفی از ارتشیان مؤمن قبل از انقلاب بود که حلقه ی ارتباطش را با مبارزین مذهبی همواره حفظ می کرد. او به دلیل روحیه ی مذهبی و انقلابی اش در نهایت از ارتش شاهنشاهی فرار کرد و به نیروهای انقلاب پیوست.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا درجه ی امیری در ارتش ارتقا یافت و منشأ خدمات بسیاری گردید. تیمسار نجفی در پست های مهمی به شرح زیر به انجام وظیفه مشغول شد:

رییس گروه کار نظامی دفتر ریاست جمهوری ، فرمانده نیروی زمینی ارتش، رییس کمیسیون های اسرا و مفقودان، رییس دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم کل قوا. تیمسار نجفی که در ارتش شاهنشاهی حضور داشته و پس از پیروزی انقلاب نیز یکی از امرای ارتش جمهوری اسلامی بوده است. خاطرات ارزشمندی دارد. اطلاعاتی که در مورد وضعیت ارتش در قبل از انقلاب و پس از آن ارائه می هد، ارزشمند است.

اطلاعات ایشان به سبب مسئولیتش در ریاست کمیسیون های اسرا و مفقودان، در رابطه با تاریخچه ی اسارت و تبدل اسرا، فوق العاده ارزشمند و یک منبع تاریخی مهم، مستند و کم نظیر است. مطالب بازگو شده در مورد اسیران و مفقودان و مذاکراتی که با مقامات عراقی و صلیب سرخ در مورد تعیین وضعیت اسرا عنوان شده، نشان دهنده ی تلاش و صداقت جمهوری اسلامی در حل هرچه سریع تر مسئله ی اسرا بوده است؛ در حالی که طرف عراقی مطامع و منافع سیاسی را مد نظر داشته است. حتی اتفاق افتاده که طرف عراقی از آزادی اسیران عراقی بعضا ناراحت شده است.

این قسمت از خاطرات تیمسار نجفی نه تنها منبع تاریخی مهمی برای ایران ، بلکه سند بسیار خوبی برای محققان و مردم عراق محسوب می شود. خاطرات ایشان، به ویژه برای آنان که می خواهند در زمینه ی اسرا و مفقودان، پژوهش و کسب اطلاع نمایند، منبع خوبی است. خاطرات تیمسار نجفی ، حاصل حدود سی جلسه مصاحبه است که پس از بازنویسی متن مصاحبه، در پنج فصل تهیه و تدوین شده است.

فصل اول به زندگی و خاطرات راوی در قبل از انقلاب می پردازد و مطالبی در مورد خانواده و وضعیت ارتش در رژیم گذشته و مباحث مربوط به پیروزی انقلاب را مطرح می کند. فصل دوم با عنوان «از بازسازی تا پاکسازی در ارتش» آمده است. در این فصل مطالب مربوط به پاکسازی در ارتش پس از پیروزی انقلاب ، خطارات جنگ و بازسازی در ارتش پس از پیروزی انقلاب، خاطرات جنگ و بازسازی در ارتش پس از جنگ، بازگو و عنوان شده است.

فصل های سوم تا پنجم کتاب که مهم ترین بخش خاطرات راوی نیز محسوب می گردد، در خصوص مسائل مربوط به به اسرا و مفقودان، تاریخچه ی تشکیل کمیسیون های اسرا و مفقودان، مذاکرات انجام شده با مقامات عراقی و صلیب سرخ و تبادل اسرا را در بردارد. در خلال همین سه فصل، مطالبی در مورد شهید تندگویان، وزیر نفت کابینه ی شهید رجایی و خلبان لشگری و خلبان زارع نعمتی و افراد دیگر بیان می شود.

در این فصل ها سرتیپ نجفی دروغ گویی ها و کارشکنی های طرف عراقی را بر ملا می سازد و وقایع مربوط به مذاکرات و تبادل اسرا و مفقودان را به صورت سالیه و منظم و با شرح جزییات بیان می دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما