loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ادبیات داستانی ایران: پس از انقلاب اسلامی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 22683 10003022
110,000 99,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یکی از مسائلی که اغلب توسط دلسوزان انقلاب یا اهالی ادبیات داستانی و علاقمندان آن، مورد پرسش واقع می شود، و همه ساله نیز، در مناسبت هایی همچون سالگرد پیروزی انقلاب، به شکل سطحی و گذرا، توسط وسایل ارتباط جمعی، یا در «مراسم» های موسمی که به این مناسبت برپا می شود، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، مختصات ادبیات داستانی کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب، اشتراک ها و افتراق های آن با ادبیات داستانی پیش از انقلاب، ریشه ها و پیشینه این ادبیات، و وضعیت و جایگاه فعلی آن، با گذشت دهها سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است.
در کنار این پرسش، پرسش بسیار مهم مطروحه دیگر، کمیت و کیفیت داستان های کوتاه و بلند و رمان هایی است که به طور خاص، درباره یا در ارتباط مستقیم با این انقلاب عظیم و شگفتی ساز نوشته و منتشر شده اند، و آینده این جریان است.
به این ترتیب، به لحاظ حجمی و کمّی اگر نگریسته و قضاوت شود، به نظر می رسد در این باره، کم گفته و نوشته نشده باشد. از نظر کیفی اما، شرایط، این گونه نیست.
واقعیت این است که، اظهارنظر مقرون به واقعیت و صحت، راجع به چنین مقوله ای با این وسعت و حجم، نیازمند مطالعات وسیع و طاقت فرسا و صرف وقت بسیار زیادی است؛ که اولاً نیاز به انگیزه بسیار بالا و علم و اشراف لازم بر مقوله در پژوهشگر، در ثانی مصالح کار آماده شده از قبل به وسیله دیگر افراد و گروه های کاری ویژه دارد. به عبارت روشن تر، برای دستیابی به نتیجه قابل قبول و اعتماد، تحقیق درباره چنین موضوعی هایی، باید به صورت یک طرح اساسی و مهم، از سوی مراکز و نهادهای ذیربط، به افراد و گروه های ذیصلاح، «سفارش» داده شود؛ و از آن، پشتیبانی کافی و وافی نیز به عمل آید. وگرنه، به طور طبیعی، همچنان شاهد انبوه اظهارنظرهای عمدتاً کاملاً شخصی، بدون مطالعه و پشتوانه علمی لازم، از سوی اشخاص و وسایل ارتباط جمعی و جریان های سیاسی و ادبی، در این باره خواهیم بود؛ که بعضاً، اگر مشکلی بر مشکلات موجود در این زمینه نیفزایند، دست کم نمی توان به وسیله آنها، به جمع بندی و نظرگاهی درست در این باره، به قصد هرگونه قضاوت و برنامه ریزی و تصمیم گیری برای آینده رسید.
در کتاب ادبیات داستانی: پس از انقلاب اسلامی، کوشیده شده است وجه استدلالی و استنادی - اعم از آماری و کمی و نقلی و اقتراحی - در حداکثر ممکن تقویت شود و غلبه یابد؛ برخی مباحث مغفول در پژوهش های مشابه پیشین، مورد توجه قرار گیرد؛ و مطالب مطروحه، کاملاً روزآمد شود. همچنین، از آنجا که صاحب این قلم، دهه هایی متمادی را به عنوان منتقد و کارشناس این قلمرو، به نقد و پژوهش در این مقوله مشغول بوده است، مطالب مطروحه در این کتاب، بسیار بیش از یک گردآوری و تألیف و تدوین صرف، و حاوی نظرگاه علمی و کارشناسانه مؤلف آن است.
کتاب ادبیات داستانی ایران، پس از انقلاب اسلامی در شش بخش سامان یافته است:
- رویکردهای غالب، در داستان نویسی پیش و پس از انقلاب اسلامی
- قوت های ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی
- ترجمه آثار داستانی دیگر کشورها به زبان فارسی
- رشد و اعتلای نقد ادبی
- افزایش کتاب ها و آموزش های نظری(تئوریک)
- کمبودها و ضعفهای ادبیات داستانی پس از انقلاب
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما