loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ اسلام - جلد اول: از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله

3.5 (2)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده مهدی پیشوایی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 332

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 22755 10003022
120,000 108,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب تاریخ اسلام - جلد اول: از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)، نوشته مهدی پیشوایی است و توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است. تاریخ در پیوند با زمان و انسان معنا می یابد و حتی تأثیر تاریخ و گذر زمان نه تنها در یک فرد که در ملت ها و نژادها روشن است. باید اندیشید و در نهایت به داوری نشست. نویسنده با همین اندیشه، می خواهد دفتر قطور تاریخ را به رویمان بگشاید و از اسلام بنویسد.
مهدی پیشوایی این مجموعه را در پنج بخش اصلی و شانزده فصل تدوین کرده است و می کوشد تا برای هر یک از حوادث عصر نبوی، منابع جداگانه و متنوعی بیاورد. همچنین با بیان شواهد قرآنی و حدیثی، حوادث را از شکل گزارش صرف بیرون آورده و به تحلیل و بررسی مناسب برخی از آنها پرداخته و به شبهه های مربوط به هر موضوع نیز توجه کرده است.
مهم ترین عنوان های مطالب کتاب تاریخ اسلام - جلد اول: از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) عبارتند از:
جزیره العرب (موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و تمدنی)، صفات و روحیات عرب، ادیان و مذاهب در شبه جزیره عربستان و اطراف آن، محمد (صلی الله علیه و آله) از تولد تا بعثت، کودکی و نوجوانی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، جوانی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، از بعثت تا هجرت، دعوت علنی و آغاز مخالفت ها، پی آمدهای مخالفت قریش و اقدامات آنان، همسران پیامبر، اقدامات اساسی پیامبر اسلام در مدینه، تشکیل نیروهای رزمی اسلام و از دعوت جهانی تا رحلت پیامبر اسلام.

با افزایش روزافزون مسلمانان، قریش که از گفتوگو با ابوطالب نتیجه نگرفتند و بنی هاشم به حمایت از پیامبر اسلام برخاستند، از آزار جانی پیامبر ناتوان شدند و به آزار و شکنجه تازه مسلمانان پرداختند با این امید که آنان را زیر فشار و شکنجه از اسلام باز گردانند.

مشکل قریش این بود که تازه مسلمانان از یک یا دو قبیله نبودند که بتوان به آسانی آنها را سرجایشان نشاند، بلکه از هر قبیله چند تن این آیین را پذیرفته بودند. نگاهی به فهرست مهاجران حبشه که به دنبال فشار و آزار مشرکان، در سال پنجم بعثت مجبور به ترک مکه شدند، نشان می دهد که زنان و مردانی از قبایل مختلف مانند:
بنی عبدشمس، بنی اسد، بنی عبدالدار، بنی زهره، بنی مخزوم، بنی جُمَح، بنی عَدِی، بنی حارث، بنی عامر و بنی امیه مسلمان شده بودند. از این رو مشرکان تصمیم گرفتند که هر قبیله مسلمانان خود را شکنجه کند تا با مداخله افراد قبایل دیگر، تعصب آنها تحریک نشود و عکس العمل نشان ندهند.

آزارها و شکنجه ها، بیشتر متوجه نومسلمانان مستضعف بود که گفتیم برده یا غریبه و بدون پشتوانه قبیلگی بودند. یاسر، پسرش عمار، بِلال بن رَباح، خَبّاب بن اَرَتّ، ابوفُکیهَه، عامربن فُهَیره، صُهَیب بن سِنان، و از زنان و کنیزان، سُمیه، امّ عُبَیس (یا ام عُنیس)، زِنِّیره، لَبیبه (یا لُبَینَه) و نَهْدیه، از افرادی بودند که برحسب مورد، با گرسنگی و تشنگی، زندانی کردن، کتک زدن، در شدت گرمای ظهر روی ریگهای گرم مکه خواباندن، یا در آن گرما زره آهنین پوشاندن، طناب به گردن بستن و به دست کودکان سپردن، شکنجه شدند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما