loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دهه ی سرنوشت ساز (۱۲ بهمن ۵۷ تا ۲۲ بهمن ۵۷)

3 (1)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده داود قاسم پور

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 283

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

با فرار محمدرضا شاه از کشور، انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی برای پیروزی و برکندن نظام استبدادی و شاهنشاهی شتاب گرفت. تعویض پی در پی نخست وزیرها از اوائل سال 1357 نشانگر اوج بحران در تشکیلات رژیم پهلوی بود که در نهایت نیز نتوانست سیل خروشان ملت ایران را مهار کند. با ورود امام خمینی به ایران و هدایت مردم، سرانجام، انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید. فاصله زمانی بین بازگشت امام خمینی به ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی که به طور شایسته ای دهه فجر انقلاب اسلامی نامیده شده است، طلیعه پیروزی بود.

اقدامات و تصمیمات قاطع امام در این دهه در برابر رژیم پهلوی، دستگاه حکومت شاپور بختیار را سردرگم کرد. این پژوهش در چندین فصل آغازین وقایع دهه سرنوشت ساز را با گریز زدن به تشکیل شورای انقلاب و نقش هدایت گر آن در راهپیمایی ها شروع کرده و در ادامه به اقدامات رژیم پهلوی برای مهار انقلاب پرداخته است. فصول بعدی که عمده ترین مباحث کتاب به آنها اختصاص دارد، بازگشت امام به میهن و هدایت حرکت مردم و پیوستن گروه های مختلف مردمی به نهضت اسلامی تا پیروزی انقلاب اسلامی را به دنبال دارد. در پایان نویسنده چگونگی تشکیل دولت موقت مهندس مهدی بازرگان و عکس العمل های گوناگون در برابر آن تشدید حکومت نظامی و اعلام بی طرفی ارتش را که از وقایع مهم دهه فجر هستند را مورد بررسی قرار داده است.

عناوین سرفصل های این کتاب:
1- از تشکیل شورای انقلاب تا سقوط ازهاری
2- تشکیل دولت ائتلافی شاپور بختیار، کنفرانس گوآدلوپ، ماموریت هایزر در تهران و فرار شاه از کشور
3 - فرار شاه تا ورود امام به کشور
4- از ورود امام به کشور تا تشکیل دولت موقت مهندس مهدی بازرگان
5- تشکیل دولت موقت بازرگان و پیروزی انقلاب اسلامی ایران
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما