loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سخنرانی ها و مصاحبه های آیت الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی - جلد اول: 1359-1340

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب محمدرضا سرابندی

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 664

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

دهه ی 1320 یعنی بعد از خروج رضا شاه از کشور، سال های فعالیت و آزادی احزاب و گروه های سایسی و مذهبی بود. جامعه ی مذهبی پس از تحمل فشارها و رواج فرهنگ ضد دینی در دوره پهلوی اول، اکنون آماده بود تا نقش خود را به عنوان یک حرکت اصیل اسلامی با سازمان و هدف مشخص دنبال کند که نخستین نمود آن را می توان در جمعیت فداییان اسلام و همکاری نیروهای مذهبی با دکتر مصدق در ملی کردن صنعت نفت مشاهده کرد. حوادث بعد از کودتای 28 مرداد و تحکیم پایه های رژیم پهلوی، تمامی گروه های مبارز سیاسی را از میدان بیرون کرد؛ اما از همین دوره در بطن جامعه، نیروهای مذهبی به شکل دهی و سازمان دادن جوانان برای مقابله با رواج ارزش های غربی و ظلم و ستم رژیم پهلوی مشغول بودند.

این افراد، بیشتر از روحانیون حوزوی بودند که پس از کودتای 28 مرداد و شکست نهضت ملی مردم ایران به لزوم تأسیس تشکیلات مذهبی پی بردند و بیشتر آنها با بهره گیری از تحصیلات جدید دانشگاهی ، سعی در ارائه ی تعالیم اسلام به سبکی نوین و اشاعه ی آن در بین دانشگاهیان و طلاب حوزوی علمیه داشتند. این فعالیت ها بود که پشتوانه ی حوادث پانزده خرداد و همچنین پدید آمدن گروه های مبارز اسلامی در دهه ی بعدی شد و سرانجام به انقلاب بزرگ اسلامی ایران در بهمن 1357 منتهی گردید. از جمله ی این افراد که نقش بارزی در تربیت جوانان و آگاه نمودن نسل جدید با تعالیم انسان ساز اسلام داشت و آن را به صورت یک مکتب مبارزه معرفی کرد، آیت الله دکتر بهشتی بود. شهید سید محمد حسینی بهشتی در دوم آبان 1307 در اصفهان در یک خانواده ی روحانی به دنیا آمد. او از چهار سالگی تحصیلاتش را در مکتب خانه آغاز کرد. در سال 1321 هـ.ش تحصیلات دبیرستانی را رها کرد و در مدرسه ی صدر اصفهان مشغول تحصیل علوم دینی شد.

وی در سال 1325 هـ.ش موفق به اخذ لیسانس از این دانشکده شد. شهید بهشتی در نهضت ملی شدن صنعت نفت، نقش فعالی ایفا کرد. او از سال 1333 تا 1342 هـ.ش با تأسیس دبیرستان «دین و دانش» در قم، سعی در نزدیک ساختن حوزه و دانشگاه نمود و طی همین سال ها در تأسیس و فعالیت هیأت های مؤتلفه ی اسلامی، نقش مهمی ایفا کرد. پس از ترور حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت ایران، توسط این گروه و با استفاده از موقعیتی که آیات عظامقم برای تبلیغ و هدایت مردم در مسجد جامع هامبورگ برای وی ایجاد کردند، عازم آلمان شد. او رد سال 1349 به ایران بازگشت، اما رژیم پهلوی مناع از مسافرت مجدد وی به آلمان شد. دکتر بهشتی در سال 1354 هـ.ش به دلیل اشاعه ی مفاهیم سیاسی قرآن، طی جلساتی که از چهار سال پیش از آن شروع کرده بود، بازداشت گردید؛ اما پس از مدتی آزاد شد و در تشکیل جامعه ی روحانیت مبارز نقش فعالی ایفا کرد. او نقش مؤثری در هدایت انقلاب اسلامی ایران در داخل کشور داشت و پس از عاشورای 1357 هـ ش دستگیر شد. با عزیمت امام خمینی به فرانسه، وی نیز عازم پاریس شد و به امر امام، هسته ی اولیه ی شورای انقلاب را با همکاری بزرگان دیگری چون آیت الله مطهری و آیت الله موسوی اردبیلی و حجج اسلام رفسنجانی و شهید باهنر تشکیل داد.

او در سال هیا پس از پیروزی انقلاب به ترتیب سمت های ریاست شورای انقلاب، نیابت رییس مجلس خبرگان و ریاست دیوان عالی کشور را بر عهده داشت. سرانجام در هفتم تیر 1360 در جریان انفجار بمبی که منافقین در ساختمان مرکزی حزب جمهوری اسلامی کار گذاشته بودند به همراه 72 تن از یارانش ، که غالبا نماینده ی مجلس بودند، به شهادت رسید. شهید بهشتی در سخنرانی های خود و نیز مصاحبه های خبری زیادی که با وی می کردند به وضوح نظرات خود را درباره ی مسائل گوناگون عقیدتی، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بیان می داشتند؛ لذا این مجموعه، تمامی سخنرانی ها و مصاحبه های این شهید بزرگوار را در بعد از انقلاب در خود جمع کرده و تا حد امکان به سخنرانی های پیش از انقلاب ایشان نیز پرداخته است. مجموعه ی پیش رو در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول شامل زندگی نامه و فعالیت های سیاسی و بررسی اندیشه ها و عملکرد شهید بهشتی از خلال سخنرانی ها و مصاحبه های خود ایشان می باشد.

شایان ذکر است که در قسمت زندگی نامه، اصل مطالب بر گفته از زندگی نامه ی دکتر بهشتی به زبان خودشان می باشد که در «مجله ی شاهد» به چاپ رسیده است؛ البته برای تکمیل مباحث این بخش، از اسناد و منابع دیگر و همچنین خاطرات افرادی که با ایشان همکاری داشته اند، استفاده شده است. در بخش دوم، مجموعه ی سخنرانی ها و مصاحبه های دکتر بهشتی جمع آوری و بر اساس ترتیب زمانی مرتب شده است. این مجموعه که حدود سیصد مورد را شامل می شود، به خوبی بیانگر عملکرد و اندیشه های آیت الله بهشتی می باشد. این اثر که جلد اول از مجموعه سخنرانی ها و مصاحبه های شهید بهشتی است در دو بخش گرد آمده است. در بخش اول به شرح حوادثی چون زندگی و تحصیلات، فعالیت های مذهبی-سیاسی، عزیمت به آلمان، فعالیت های شهید بهشتی از سال 1349 تا شهادت و بررسی اندیشه ها و افکار دکتر بهشتی پرداخته شده و در بخش دوم سخنرانی ها و مصاحبه های شهید دکتر بهشتی درج شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما