loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ سیاسی ایران معاصر 3: بسترهای تاسیس سلطنت پهلوی

ناشر موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

گردآورنده کتاب حسین آبادیان

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 604

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر دربرگیرنده حوادث و رخدادهای کودتای سوم اسفند انگلیسی تا سلطنت رضا خان را در بر می گیرد؛ نویسنده بر اساس اسناد (قشون عرب) و (دربار) و منابع دیگر به تدوین و تحلیل کتاب پرداخته است، به ویژه در اسناد به کشف های جدید تری که مستند هم می باشد رسیده است.

نویسنده به نقش شهید آیت الله سید حسن مدرس، و علمای اسلام در جریان غائله جمهوریت اشارتی مستند دارد.

این کتاب در یازده فصل تدوین یافته است، کابینه سیاه یا دولت مستعجل سید ضیاء؛جایگاه رضاخان در کودتا؛ دولت قوام السلطنه؛ انگلیس، رضا خان و دولت مشیر الدوله؛ انگلیس و دولت دوم قوام، صعود رضا خان؛ تحرکات روحانیان ایران؛ انگلستان و سیاست تثبیت رضا خان؛ بریتانیا و نفت و سیاست؛ رضا خان و بلوای جمهوری؛ سیمای سیاسی مدرس؛ آمریکا، نفت و سیاست در ایران؛ انگلیس و پایان کار خزعل؛ تغییر سلطنت تشکیل مجلس موسسان از عمده ترین مباحث این کتاب است.

در مقدمه با اشاره به سیاست انگلیس در روی کار آوردن رضا خان می نویسد: «اسناد نکاتی بدیع درباره مناسبات دست های پشت پرده حامی رضا خان»، و نیز روابط مقامات اطلاعاتی رضا خان با ( گاد فری هاوارد)، سرپرسی لورین، سر آرنولد ویلسون، رئیس شرکت نفت انگلیس و ایران، ارائه می دهند و از این بالاتر حلقه ای متشکل و سازمان یافته را معرفی می کند که تحلیل رابطه یا نیروهای دیگر سیاسی حاضر در صحنه می تواند پرده هائی از تاریخ معاصر کشور را به معرض دید در آورد.

سپس به اسناد موجود در موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی اشاره نموده و می نویسد: اسناد موسسه، پشت پرده سیاست را نشان می دهد.

در مورد ارتباط رضا خان، حمایت انگلیس پس از کودتا نویسنده با توجه به منابع مستند یاد آور می شود: رضا خان در بوشهر با گادفری ها وارد دبیر امور سفارت انگلیس ملاقات کرد، هاوارد به دستور لورین به بوشهر رفته بود و بر اهمیت موضوع همین بس که هاوارد مدافع پا برجای رضا خان در تحرکاتش برای دست یابی به خودکامگی3 بود.

نکته مهم این که در بهار سال 1301 اسمارت عنوان دبیر امور شرفی را عهده دار بود. اما عملا این هاروارد بود که امور مربوطه را رتق و فتق می کرد. هاروارد در کنار جورج چرچیل و اسمارت تمام عمرش را صرف مطالعه مسائل ایران کرده بود در این جایگاه بود که آن ها می توانستند به نحو احسن به دولت بریتانیا خدمت کنند.

هاروارد در غائله جمهوری و برکشیدن رضا خان به قدرت خودکامه هم نقش بسیار موثر داشت. سندی گویا از تشکیلات اطلاعاتی و جاسوسی که رضا خان درست کرده بود، به خودی خود گویای این مدعاست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما