loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

از قاجار به پهلوی 1298 - 1308؛ بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب ترجمه ای است از پژوهش دکتر محمدقلی مجد، محقق ایرانی مقیم آمریکا که با عنوان «From Qajar to Pahlavi: Iran, 1919 - 1930» در کشور آمریکا چاپ و منتشر شده است.
در این تحقیق حدود چهار هزار روز از تاریخ ایران (1309 - 1298) به تصویر کشیده شده است. نویسنده، برای این بررسی روزشمارگونه از 633 سند منتشر نشده بهره برد، که در قالب گزارش، تلگرام، ابلاغیه، دستورالعمل، نامه و یادداشت در آرشیو وزارت خارجه آمریکا نگهداری می شود.
نکته حاثز اهمیت آن است که دکتر مجد اولین کسی است که به شکل گسترده از اسناد علنی شده آمریکا برای بررسی تاریخ ایران در طول سال های 1941 - 1921 استفاده کرده است. اسناد این دوره وزارت خارجه آمریکا، از حدود سی سال پیش در اختیار محققین قرار گرفت.

بخشی از کتاب به استقرار دیکتاتوری نظامی در ایران بوسیله بریتانیا طی سال های 1923 - 1919 اختصاص دارد؛ یعنی از دوره وثوق الدوله تا رضا پهلوی. بخشی دیگر مربوط به تحکیم دیکتاتوری نظامی به وسیله بریتانیا است؛ یعنی از ریاست الوزرایی رضاخان تا سلطنت او. این کتاب با ماجرای سرکوب خونین عشایر ایران در سالهای 1930 - 1929 پایان می یابد.

در سال 1941، یعنی زمانی که سطلنت رضاشاه به پایان رسید، ایران یکی از عقب مانده ترین و فقیرترین کشورهای جهان بود. به گزارش سال 1952 بانک جهانی درباره ایران، «طی چهل سال گذشته جمعیت 13 الی 18 میلیون نفری ایران به طور عمده به کار کشاورزی اشتغال داشتند و تعداد اندکی از آنها در کار تجارت و کارگاه بودند. به رغم فراوانی مواد خام، نیروی کار و دستیابی به دریا، هیچ نوع از صنعت سنگین و تولید مواد خام، به جز استخراج نفت وجود نداشت. احتمالا هیچ کشوری را در جهان نمی توان یافت که مانند ایران منابع مواد خامش مانع توسعه اقتصادی و سب عقب ماندگی آن شده باشد.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما