loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پرونده ناتمام (مروری بر زندگی و اسناد منوچهر آزمون)

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

آشنایی کوتاه با منوچهر آزمون ( مسیر ترقیخواهی و شخصیت امنیتی وی) :
از آغاز دهه ی 40 شمسی چرخشی نو در انتخاب مدیران ارشد رژیم پهلوی آشکارا به چشم میخورد. این چرخش ، جایگزین شدن سیاستمداران قدیمی ، استخواندار و صاحب نظر( نظیر قوام السلطنه ، زاهدی و ...) با مدیران جوان و گمنام است، مدیرانی کاملا مطیع که در برابر قدرت خواهی مطلق شاه سهمی نخواهند و در تمامی وجوه سر سپرده وی باشند.
در این دوره با تبدیل کانون ترقی به رهبری حسنعلی منصور به حزب قدرتمند دولتی " ایران نوین" که اکثر اعضای آن جوانان تحصیل کرده خارج از کشور می باشند ، حزب به دستگاهی برای پرورش و ورود این جوانان در اکثر پست های حساس و مهم حکومتی می شود.
افرادی چون منوچهر آزمون ، امیر عباس هویدا ، جمشید آموزگار و بسیاری دیگر از این طبقه ی نوظهور حکومتی ، سر بر می آورند. منوچهر آزمون که در فاصله سالهای 1327-1337 از فعالان رسمی حزب توده در آلمان شرقی است در چرخشی ایدئولوژیک و رفتاری که بیش تر متاثر از تمایلات بلند پروازانه شخصی در کسب قدرت و به هم خوردن معادلات سیاسی است ، از حزب توده خارج میشود وپس از مدتی خبرچینی برای ساواک به استخدام رسمی آن درمی آید و در اندک زمانی به سردمدار مبارزه سازماندهی شده ساواک با حزب توده در اروپا تبدیل می شود.
وی با پشتکار قوی و حمایت های دوستان فراوان اش در حاکمیت ، به سرعت در مجاری قدرت ترقی پیدا می کند و در سالهای بعدی بعنوان وزیر در کابینه های هویدا و شریف امامی مشغول به کار می شود .

اهمیت تاریخی اثر پیش رو:
تحقیق و بررسی پیرامون زندگی چنین شخصیت هایی که در سایه ی شخصیت های مشهور ، به فراموشی سپرده شده اند، میتواند ما را متوجه جزئیات و کم وکیف بسیاری از حوادث و جریانات تاریخی نماید که شاید در پژوهش های پیرامون زندگی بزرگان از آن محروم بمانیم.
اثر پیش رو با بررسی شرح زندگی سیاسی منوچهر آزمون از ابتدای فعالیتش در حزب توده (در آلمان شرقی) تا دوران خدمت اداری اش در ساواک تا بالاترین سطوح ( با دسترسی به اسناد شخصی آزمون در موسسه ) و نیز مسولیت های مهم وی در کابینه هویدا و شریف امامی ، سعی دارد مطالب حائز اهمیتی از خط و ربط های عملکردی نهادهای امنیتی عصر پهلوی دوم را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد.
ارائه بیش از 70 صفحه اسناد نوشتاری و تصویری مرتبط با وی ( بصورت خام ) از ویژگی های قابل اعتنای این اثر مستند و تاریخی می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما