loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

همایش مبانی فلسفی علوم انسانی (دوره سه جلدی)

ناشر انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 1248

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

پس از گذشت یکصد سال از تدریس علوم انسانی در دانشگاه ها این علوم همچنان بر اساس مبانی برگرفته از دوره رنسانس تدریس می شود.
این همایش اولین همایش گروه فلسفه در زمینه یاد شده است. اساس برگزاری این همایش را منویات، سفارشات و تاکیدهای مقام معظم رهبری دامت برکاته در سالهای اخیر، پیرامون اسلامی سازی علوم انسانی می توان دانست. محورهای اصلی همایش عبارتند از: مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی علوم انسانی و ارتباط این علوم با دین.
در پی تصویب برگزاری همایش در هیئت رئیسه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره در دی ماه 89 و اهتمام خاص حضرت استاد علامه مصباح دامت برکاته به انجام همایشی مفید و کارهائی پرثمر، غیر تکراری و مکمل، همایش تمام همت خود را بکار برد تا محصولی درخور این منویات ارائه کند. به همین دلیل موفق به ارائه 9 اثر شد. یک کلیپ 15 دقیقه ای که در آن به شرح، بسط و تبیین شروع اسلامی سازی علوم انسانی توسط حضرت استاد علامه مصباح و همکاری جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه به امر مبارک حضرت امام رحمه الله علیه در سالهای 60 و 61 در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه پرداخته می شود. محصول این تلاشها جزوات و کارهای بسیار مفید و اثر گذاری ازحضرت علامه مصباح است که هنوز هم مرجع بسیار عمیق، جهت دهنده و اثر گذار است. کار دوم همایش یک مجله تخصصی در زمینه مبانی فلسفی علوم انسانی و اسلامی سازی علوم انسانی است. در این مجله گزارشی از پیشرفت کار، چکیده اهم مصاحبه ها و اهم مقاله ها و ... گرد اوری شده است. کار سوم همایش استخراج یک کتاب با عنوان چکیده مقالات همایش مبانی فلسفی علوم انسانی است. کار چهارم همایش کتاب شناخت مبانی فلسفی علوم انسانی است. کار پنجم تا نهم همایش که از اثرات ماندگار در عرصه علوم انسانی اسلامی است پنج کتاب مستقل به شرح زیر در این زمینه است: 1. جستار هائی در فلسفه علوم انسانی از دیدگاه مقام معظم رهبری حضرت آیه الله العظمی خامنه ای دامت برکاته، 2. جستار هائی در فلسفه علوم انسانی از دیدگاه حضرت آیه الله علامه مصباح دامت برکاته، 3. مبانی فلسفی علوم انسانی؛ گفتگوها، 4. مجموعه مقالات مبانی فلسفی علوم انسانی جلد اول؛ 5. مجموعه مقالات مبانی فلسفی علوم انسانی جلد دوم. در کتاب اول مجموعه فرمایشات حضرت آقا در پنج زمینه معرفت شناختی، هستی شناحتی، انسان شناختی، روش شناختی و ارتباط این علوم با دین فراهم آمده است. در کتاب دوم به همین شکل مجموعه گفتارها و نوشتارهای حضرت استاد علامه مصباح گرداوری شده اند و در کتاب سوم با نه نفر از شخصیتهای طراز اول این دانش در عالم اسلام؛ حضرات آیات عظام علامه مصباح، علامه جوادی آملی، استاد محی الدین حائری شیرازی، استاد عباس کعبی، استاد محمود رجبی، استاد غلامرضا فیاضی و اساتید محترم دانشگاه دکتر محمد لگن هاوسن، دکتر محمدجواد لاریجانی و دکتر غلامعلی حداد عادل، گفت وگوهای بسیار پر ثمری صورت گرفته است که تماما در این کتاب منعکس شده است. کتابهای چهارم و پنجم هم به مقالات علمی در زمینه علوم انسانی اختصاص یافته که انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) آنها را منتشر کرده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما