loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آشنایی با نظام تربیتی اسلام

5 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 23070 10003022
33,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب آشنایی با نظام تربیتی اسلام از: «مقدمه و چهار بخش: تعریف و توضیح مفاهیم تربیتی، ابعاد تربیت اسلامی، عوامل تربیت از نظر اسلام و دوره های مختلف تربیت» تشکیل شده است.
نگارنده در مقدمه آورده است: «درباره نقش اساسی تربیت در زندگی فردی و اجتماعی باید گفت: تربیت صحیح یا غلط، درست یا نادرست که انسان در ایام کودکی از خانواده و یا در نوجوانی و جوانی از محیط و اجتماع فرا می گیرد در باطنش ذخیره می شود و پایه اساسی شخصیت اخلاقی و اجتماعی او می گردد، و همین که رشد می نماید و وارد مرحله فعالیت و عمل می شود همه آنها را به کار می گیرد و بر طبق آنچه فراگرفته است عمل می کند.» بخش تعریف و توضیح مفاهیم تربیتی دربردارنده «تعریف تربیت، موضوع تربیت، لزوم هماهنگی بین ابعاد تربیت و زمینه تأثیر تعلیم و تربیت» است. مؤلف موضوع تربیت دینی را این گونه نگاشته است: «دین نیرومندترین عاملی است که می تواند انسان را با اعتقاد به خدا، روز قیامت، حساب و کیفر و پاداش ... تربیت کند، و افراد را با تقوا و خویشتن دار و با عدالت و انصاف و امین و درستکار و با وجدان تربیت کند؛ و دین مهمترین بازدارنده و نگاهدارنده انسان از کژیها و انحرافات اخلاقی و عملی است. موضوعات بخش ابعاد تربیت اسلامی«کلیاتی در تربیت بدنی و سالم سازی بدن، کلیاتی در تربیت عقلی و فکری و کلیاتی در تربیت اخلاقی» است. در رابطه با درک و فهم درست در این کتاب می خوانیم: «گرچه ابزار مادی و فیزیکی شناخت، دستگاه ادراکی، یعنی حواس پنجگانه و سلسله اعصاب و سلولهای مغز می باشد و انسان به کمک این ابزار پدیده های خارجی را شناسایی می نماید و پرده از روی پدیده های جهان خارج برمی دارد و... اما این در حد مقتضی برای فکرکردن و درک پدیده هاست و در اینجا امور دیگری به عنوان شرط و فقدان مانع برای درک درست و واقعی اشیا و حکم و قضاوت درباره پدیده ها لازم است که مربوط به نفس و قلب می شود.» در بخش عوامل تربیت از نظر اسلام «عامل وراثت، عامل خانواده، عامل مدرسه و آموزشگاه و عامل محیط اجتماعی» دیده می شود. در این کتاب سنت های اسلامی پس از تولد کودک مورد بررسی قرار گرفته و آمده است: «در این مرحله، فرامین اسلام از اولین لحظات تولد طفل با یکسری از سنت های اسلامی شروع می شود، چون اسلام فطرت توحیدی برای نوزاد قائل است، دستورات اسلام در تربیت کودک مبتنی بر نگرش خاص او درباره انسان است.» در بخش دوره های مختلف تربیت، مطالب «دوران جنین، دوران شیرخوارگی و تربیت، شرایط و وظایف مادرانی که به کودکشان شیر می دهند، دوران کودکی، دوران نوجوانی و دوران جوانی» به نگارش در آمده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما