loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نفس مطمئنه

5 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 23258 10003022
30,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

شکی نیست که حقیقت و ذات آدمی عبارت از جان و نفس ناطقه اوست که غیر از بدنش می باشد و اعجوبه آفرینش است که هر کس آن را بشناسد، خدای خودش را نیز شناخته است و معرفه النفس همراه معرفه الرب بوده و در قرآن مجید سیرالنفس را یکی از راه های خداشناسی چون سیر آفاق دانسته است. برای تجرد نفس یعنی از عالم ماده نبودن و جسم نبودنش استدلال های متعدد شده است و آثار عجیب نفوس و تاثیر آن در عالم ماده را مورد بحث ها قرار داده اند.پیشرفت حقیقی انسانی در تزکیه نفس و سیر کمالات آن می باشد. اگر آن را رها کند، شخص را به بدی وا می دارد و تعبیر قرآن اماره، یعنی بسیار وادارنده به بدی ها می گردد، ولی اگر با موعظه و اندرز با تفکر او را به بدی هایش آشنا سازند، خودش را ملامت می کند و به اصطلاح قرآن مجید لوامه می گردد. همان نفسی که ملهمه است خوبی و بدی هایش را پروردگارش به او الهام می فرماید، هر چند ثبات پیدا نکرده، گاهی رو به بدی می رود، ولی با تذکر و تنبیه باز می گردد تا وقتی که دیگر یک طرفی گردد و ثبات و قرار بیابد و تعبیر قرآن مجید مطمئن شود، آن وقت است که به سوی پروردگارش بازگشت می نماید، در حالی که از خدا خشنود است و خدا نیز از او خشنود می باشد و در جوار بندگان خاص خداوند یعنی محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین در می آید و در بهشت خاص خداوندی داخل می گردد.

اینها بحث های جالبی است که توسط شهید محراب حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب رضوان الله علیه انجام گرفته و بابیانی بسیار ساده این قسم مطالب عالی را پیاده می نماید. از تشبیهاتی که بین نفس و رب می کند راه خداشناسی را می آموزد و با مثال های جالبی که می آورد و در ضمن روایت و داستان و معجزه تجرد نفس را می فهماند و به اصطلاح با یک تیر چند نشان می زند. مراتب نفس را از «اماره» ای تا لوامه بودن و مطمئنه شدن بر می شمارد و شرح می دهد و آنگاه تشویق می کند بکوشند تا به مقام اطمینان نفس برسند یا لااقل لوامه باشند و در امارگی نمانند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما