loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خلیج فارس

ناشر علامه بهبهانی

نویسنده مرتضی اشرافی | مجتبی اشرافی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 173

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

مطالعه و بررسی تاریخ سیاسی اجتماعی خلیج فارس و تأثیر سیاست های آمریکا و سایر کشورهای صنعتی دنیا بر حوزه امنیتی و اقتصادی خلیج فارس از اهداف اصلی این کتاب است که در آن علاوه بر بیان مسائل تاریخی، اقلیمی و اجتماعی حوزه خلیج فارس، به وضعیت عمومی کشورهای این منطقه شامل عراق، کویت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و عمان با مشترکات و تفاوت های مربوط و ریشه های بروز تشنج اشاره گردیده است.

در بخش های بعدی کتاب؛ اهمیت خلیج فارس از ابعاد مختلف جغرافیایی، سابقه جعل در عنوان خلیج و اهداف استکبار جهانی از تغییر نام آن اشاره شده است، وضعیت شورای خلیج فارس و اهداف مربوطه و تشکیلات و ساختار و علت تشکیل آن و روابط جمهوری اسلامی ایران با اعضاء وضعیت فرهنگی خلیج فارس در حال حاضر مورد بحث قرار گرفته است. بحران هویت، وضعیت ایدوئولوژیکی منطقه، سابقه و اهداف حضور آمریکا و کشورهای صنعتی در منطقه از ابعاد اقتصادی، سیاسی و استراتژیک، همکاری های امنیتی و نظریات امنیتی منطقه ای و ... از مطالب دیگر مطروحه در این کتاب است. این کتاب در چهار فصل گردآوری شده که شامل فصل هایی همچون «تاریخ اقلیمی خلیج فارس»، «وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ایدوئولوژیکی خلیج فارس»، «تاریخ اقتصادی خلیج فارس» و «تاریخ سیاسی خلیج فارس» است.

فصل اول این کتاب دربردارنده مطالبی همچون اوضاع طبیعی خلیج فارس؛ پیدایش خلیج فارس؛ شکل زمین؛ جایگاه جغرافیایی، حدود و پهنه؛ نام خلیج فارس در پیش و بعد از اسلام؛ آب و هوای خلیج فارس؛ عوامل کلی آب و هوای خلیج فارس و شرح کلی آب و هوای خلیج فارس است.

فصل دوم کتاب به مطالبی همچون اوضاع فرهنگی خلیج فارس؛ آداب، رسوم و معیشت مردم خلیج فارس؛ زبان های محلی خلیج فارس؛ شهر و شهرنشینی در منطقه خلیج فارس؛ بحران هویت در حاشیه جنوبی خلیج فارس و وضعیت ایدوئولوژیکی پرداخته است.

آبزیان خلیج فارس، ماهی های خوراکی خلیج فارس، سینگو، میگوی خلیج فارس، مروارید، نفت و گاز و انرژی های نو در خلیج فارس از موضوعات مطرح شده در فصل سوم کتاب خلیج فارس است.

در فصل چهارم کتاب خلیج فارس نیز موضوعات مختلفی مورد توجه قرار گرفته که شامل جزایر ایرانی خلیج فارس، تأثیر تحولات انقلاب اسلامی در تاریخ سیاسی جزیره ابوموسی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، آمریکا در خلیج فارس به دنبال چیست، اهداف آمریکا در خلیج فارس، شورای همکاری خلیج فارس و خلیج فارس و نظم جدید جهانی می شود. جهان و امنیت خلیج فارس، موانع موجود بر سر امنیت خلیج فارس، خلیج فارس یک مجموعه امنیتی منطقه ای، تأمین امنیت منطقه ای با سیستم امنیت دسته جمعی، نظریات درون منطقه ای و فرا منطقه ای، رقابت تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس، ایران و امنیت خلیج فارس و سازمان همکاری امنیتی خلیج فارس از دیگر موضوعات مطرح شده در فصل چهارم این کتاب است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما