loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پژوهشی در حدیث شریف کساء

ناشر علامه بهبهانی

نویسنده مهدی سلمان پور

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 184

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب پژوهشی در حدیث کساء به مطالبی چون: «حدیث کساء به کتاب مفاتیح الجنان اضافه و از احادیثی است که خود شیخ عباس قمی آن را بیان نکرده و نقد و بررسی مستند نبودن حدیث کساء» پرداخته است.

نویسنده کتاب را در دو مقدمه و چهار فصل: «مقدماتی پیرامون روایات و اعتبار آنها، حدیث کساء و مفاتیح الجنان محدث قمی، پاسخ به اشکالات منتقد حدیث کساء و حدیث کساء در آراء مراجع تقلید و علماء اعلام» گردآوری کرده است. فصل اول این کتاب شامل «مقدماتی پیرامون روایات و اعتبار آنها، قرائن صحت روایات و داستانی عبرت آموز» و فصل دوم «حدیث کساء و مفاتیح الجنان محدث قمی، آیا هدف از حذف حدیث کساء عمل به سخن مرحوم محدث قمی است، بررسی فرمایشات محدث قمی پیرامون تصرف در مفاتیح الجنان، پرسشی از جناب ری شهری، آیا محدث قمی، حدیث کساء را بی اعتبار می دانست، الحاق حدیث کساء به مفاتیح در زمان محدث قمی و شفای نواده محدث قمی با توسل به حدیث کساء» را در خود گنجانده است.

از مطالب فصل سوم می توان به «پاسخ به اشکالات منتقد حدیث کساء، تعدد واقعه و روایات مختلف واقعه کساء» و از مطالب فصل چهارم به «حدیث کساء در آراء مراجع تقلید و علماء اعلام و مصادر و منابع» اشاره کرد. علی اکبر مهدی پور در مقدمه این کتاب اسناد حدیث شریف کساء را این گونه بیان می کند: «تاکنون برای حدیث کساء سه سند صحیح و ارزنده یافت شده است: سلسله اسناد صاحب عوالم، سلسله اسناد مرحوم آیت الله میرزا مهدی شیرازی، سلسله اسناد ابو محمد حسین بن محمد بن احمد دمشقی، در کتاب مناقب، که در سال 978 قمری به تألیف آن پرداخته و سندش را به صفیه دختر شیبه رسانده و او نیز بدون واسطه از عایشه نقل کرده است.» نامبرده در این پیش گفتار از «نعمت الله صالحی نجف آبادی، مصطفی شعار، سید مرتضی عسکری، محمد محمدی ری شهری» به عنوان منتقدان حدیث شریف کساء نام برده و توضیحاتی در مورد آنها داده است.

در مقدمه کتاب، مؤلف، در مورد تفکر می نویسد: «تفکر و اندیشه، جوهر اصلی وجود آدمی است که او را بر سایر مخلوقات برتر ساخته است. شکل گیری مکاتب فکری، مجعول جست و جوی انسان برای دست یابی به حقیقت است... مکتب زنده و پویای تشیع مفتخر است که در هیچ دوره ای از تاریخ فکری خویش، راه تعقل و تفکر و نقد عالمانه را بر روی خویش نبسته است.» بنابر نوشته مؤلف، هدف از تألیف این کتاب، «نقد و بررسی روش مند مستند نبودن حدیث شریف کساء... طرح و نقد نظرات مخالف و پرهیز از به حاشیه رفتن بحث با توجه به رویکرد انتقادی این نوشتار...» است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما