loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مسائل اعتقادی از دیدگاه تشیع

2 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مولف محترم در معرفی اثر خود میگوید: هدفم از تقریر این «مجموعۀ اعتقادی» این است که خلاصه ای از عقاید اسلامی را که از طریق و روش اهل بیت پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله دانسته ام، ثبت و ضبط نمایم.

من این خلاصۀ اعتقادات اسلامی را بدون آوردن دلیل و برهان و بدون روایاتی که در مورد بیشتر مسائل اعتقادی وارد شده، تقریر نموده ام، تا همه افراد از مبتدی و دانشجو و دانشمند بتوانند از آن بهره ببرند.

این مجموعه را «عقاید شیعه» نام گذاشتم و منظورم از شیعه، «شیعۀ دوازده امامی» است.

در سال 1363 هجری این مجموعه را در دورۀ سخنرانیهای دانشکدۀ دینی «منتدی النشر» املاء و بیان کردم، تا استفاده از این بحثها مقدمه ای برای بحثهای کلامی و فلسفی عالی باشد.

در همان وقت که به تدریس بسیاری از این عقاید موفق شدم، درسها را به صورت کتابیکه در دسترس همگان قرار گیرد، گرد نیاورده بودم بلکه همانند بسیاری از سخنرانی ها و درسهائیکه در آن وقت، تهیّه کرده بودم، در اوراقی پراکنده بحال خود گذاشته شده بود، تا آنکه امسال-یعنی پس از گذشتن هشت سال از آن زمان-فاضل معظم آقای محمد کاظم کتبی (خداوند حفظش کند) از من خواست که در مجموعۀ مذکور، تجدید نظر کنم و آنها را به صورت کتاب مختصر و منظمی درآورم تا در دسترس مردم قرار گرفته و همگان از آن استفاده کنند و بدینوسیله بسیاری از تهمتها که به شیعه امامیه می زنند، دفع شود. بخصوص اینکه بعضی از نویسندگان معاصر، در مصر و کشورهای دیگر همواره با قلم های تند و سختی به شیعه و عقاید شیعه حمله میکنند و حملات آنها یا از روی بی اطلاعی به روش و مکتب اهلبیت علیهم السّلام است و یا عمدا خود را به بی اطلاعی می زنند.

اینان با تجاوز به حریم حقیقت و پخش اموری که از نادانی ناشی می شود، بین خوانندگان کتابهایشان مسلمین را به تفرقه و اختلاف می خوانند و با این روش، وحدت مسلمانان را از هم می پاشند و کینه ها و دشمنی ها را در قلبها برمی انگیزانند، بلکه مسلمین را بجان همدیگر می اندازند. .

در هرزمان بخصوص امروز، اگر ما قدرت بر ایجاد وحدت بین صفوف مسلمین و آوردن همه آنها را زیر یک پرچم نداریم، بر هیچ فرد مطلع و آگاه، مقدار نیاز به نزدیک کردن و فشرده نمودن بین اجتماع های مسلمین و پوشاندن کینه ها و عداوت هایشان مخفی نیست.

من این پیشنهاد را میکنم ولی با کمال تأسف میدانم که ما قادر بر آن نیستیم که به هیچ یک از این پیشنهادها در مورد اتحاد مسلمین، جامۀ عمل بپوشانیم. با وضع فعلی که از نویسندگان مصر مانند دکتر احمد امین و امثال او از دعوت کنندگان به تفرقه به راه انداخته اند، که از تشریح عقاید شیعۀ امامیه و مطلع ساختن آنها بر اشتباهاتشان جز بر عناد و لجاجت خود نمی افزایند.

کوشش های پی گیر عنادآمیز این نویسندگان و غیر آنها، مهم نیست، اگر ترس آن نبود که عده ای فریب نوشته های آنها را بخورند
و مطالب بی اساس آنها در ایشان اثر بگذارد و یا اظهار عداوت آنها به شیعه موجب به جوش آمدن کینه ها و جنجال ها و اختلافها گردد.

به هرحال من در تقدیم این مجموعه برای انتشار، امیدوارم که این مجموعه برای آنانکه در جستجوی حقیقت هستند، مفید و سودمند باشد تا من در این خدمت اسلامی مفید، بلکه در این خدمت انسانی عمومی، شریک باشم.
این کتاب را به چند بخش تنظیم نمودم و تنها از خداوند متعال خواستار توفیق هستم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما