loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در مکتب قرآن: درس گفتارهای شهید آیت الله دکتر بهشتی در تفسیر قرآن

تفسیر سوره حمد

5 (2)

ناشر روزنه

نویسنده سید محمد حسینی بهشتی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 94

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نخستین جلد از مجموعه تفسیر قرآن شهید بهشتی با عنوان در مکتب قرآن که به تفسیر سوره حمد اختصاص دارد، شامل درس گفتارهای شهید بهشتی در تفسیر قرآن کریم و گفتگویی درباره روش برداشت از قرآن است. این مجموعه زیر نظر بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی منتشر شده است.

جلسات تفسیر قرآن که از سال 1344 در مرکز اسلامی هامبورگ برگذار می شد پس از بازگشت شهید بهشتی به ایران در سال 1349 ادامه یافت که به طور سیار در خانه های فعالان و مبارزان برقرار می شد و برای مصونیت از حساسیت ساواک با نام و پرچم سبز “مکتب قران” تشکیل می شد. تفسیر سوره حمد و بقره و آل عمران در این دوره صورت گرفته است. این جلسات سرانجام با فشار ساواک تعطیل شد.

در این مجموعه شهید بهشتی از شیوه گردآوری و تدوین سوره های قرآن آغاز می کند و علت نام گذاری سوره حمد به فاتحه الکتاب را توضیح می دهد. سپس تفسیر خود را در باب یادگیری مفهوم عبارات نماز، مفهوم صحیح صراط مستقیم بیان می کند و در یکی از مهم ترین بخش های تفسیر درباره مصداق “مغضوب علیهم” می گوید :

جالب اینجاست که ما مسلمانان خودمان را رها کرده ایم و یقه یهود و نصارا را چسبیده ایم. می گوییم منظور از مغضوب علیهم، یهود و ضالین، نصارا هستند! آنها مغضوب علیهم و ضالین هستند؛ ولی این چه غفلت ناپسندی است که ما خودمان را از یاد می بریم و سراغ دیگران می رویم؟

در پایان تفسیر سوره حمد پرسش و پاسخ بین دکتر بهشتی و حضار برگذار می شود که گزارش آن نیز در متن کتاب آمده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما