loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

موانع رشد علمی ایران و راه حل های آن

با اضافات (کرسی های نظریه پردازی) (کاربرد و محدودیت)

ناشر شرکت سهامی انتشار

نویسنده فرامرز رفیع پور

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 388

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

موانع رشد علمی در کشور از مدتها پیش دغدغه خاطر اندیشمندان و فرهیختگان دلسوز در کشور بوده است. در این زمینه مقالات و کتابهای فراوانی نگاشته شده و سمینارهایی برگزار گردیده است که هر یک به وجهی از وجوه این مساله پرداخته و سعی در حل آن نموده است. نویسنده کتاب حاضر معتقد است که ریشه موانع پیشرفت علمی ایران را باید در زمینه های فرهنگی و اجتماعی جستجو کرد. وی کوشیده است تا در این کتاب، این مساله را از ابعاد گوناگون بررسی نموده و در این مسیر از نظرات دانشمندان ارجمند و صاحب نظران استفاده نموده و آنها را در یک مدل وسیع تر و جامع تر تبیین نماید.
نویسنده در این کتاب، موانع رشد علمی را در کشور در 8 محور زیر مورد بررسی و موشکافی قرار داده است:
1- نظام فرهنگی 2- نظام سیاسی و جایگاه علم 3- دگرگونی نظام اجتماعی 4- عوامل سازمانی 5- استادان 6- نظام ارزشی و نظام آموزش و پرورش 7- دانشجویان 8-سازمانهای علمی فرادانشگاهی
جامعیت بحثهای ارائه شده و ارائه راه حلهای بومی و نگاههای کاملا واقع بینانه به مسائل و جرأت طرح برخی مسائل حساسیت زا از ویژگی های این کتاب است.

... خوب که بنگریم می بینیم مدتها در این جلسات وقت تلف می شود و جز در مواردی نادر هیچ عاید دانشگاه و کشور نمی شود. سپس در این مسابقات، خودِ گول زننده، بر اساس ضوابط کمّی، دانشگاهها به خود می بالند که در سال گذشته فلان تعداد طرح پژوهشی داشته اند و فلان تعداد ارتقاء . اما کمتر کسی بررسی می کند که این طرح ها چه فایده ای داشته اند، کدام درد و نیاز کشور را برطرف کرده اند. حبیبی این وضع را بسیار گویا بیان کرده است:محقق حق التحقیقی نمی تواند تحقیق جدی و پر مایه ای را که آخر و عاقبتش یک کشف یا یک ابداع یا ... باشد به سامان برساند. جستجو در این باب که تاکنون در ازای هزینه هایی که به عنوان حق التحقیق و یا حتی تحقیق در سازمانها و  اداره ها کرده ایم، چه قانونی یا چه رابطه ای را کشف کرده ایم، راهنمای خوبی برای تصمیم گیری خواهد بود. علاوه بر این ... معلوم می شود چه میزان از مشکلات جاری را حل کرده ایم...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما