loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نیم قرن خدمت: خاطرات سید رضا نیری (اب الایتام)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده حجت الله طاهری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 408

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

از پایان قرن هفدهم میلادی، استفاده از خاطرات شخصی گروه های متعدد اجتماعی به عنوان نمونه داده های تاریخی مورد توجه محققان قرار گرفت. در فرهنگ ایرانی اسلامی، از قرون میانه، سفرنامه نویسی به عنوان شکلی از خاطره نگاری مرسوم بوده و نمونه های بارزی از آن را در ادوار گوناگون تاریخی می توان برشمرد. در تاریخ معاصرایران، با توجه به تحولات مهم، نهضت ها و قیام های مردمی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی به خصوص انقلاب اسلامی که این تلاش ها را به ثمر رساند، ثبت وقایع از زبان شاهدان عینی رویدادها حائز اهمیت می باشد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی با توجه به این ضرورت بخشی از فعالیت های خود را به ضبط، تدوین و انتشار خاطرات شخصیت های دخیل در وقایع انقلاب اسلامی اختصاص داده است تا منابع دست اول در اختیار پژوهشگران تاریخ معاصر ایران و تاریخ انقلاب اسلامی قرار گیرد.

انقلاب اسلامی همان گونه که محصول فعالیت های گسترده ی گروه ها و اقشار مختلف جامعه بوده است، باید از زبان افرادی متفاوت و متعدد نیز بازگو شود تا علاوه بر دسترسی جامع تری به جزئیات وقایع، چگونگی و زوایای گوناگون وقایع نیز پدیدار شوند.

خاطرات رضا نیری که در این راستا منتشر می شود، اطلاعات سودمندی از نخستین سال های شکل گیری نهضت اسلامی و وقایع مهم این دوره همچون نهضت 15 خرداد 42، تبعید امام خمینی، ترور حسنعلی منصور و. .. تا سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار ما می گذارد. با توجه به حضور راوی محترم از بدو تأسیس کمیته ی امداد امام خمینی(ره) در این نهاد که تا کنون ادامه دارد، خاطرات ایشان شرح جامعی از فعالیت های بسیار گسترده ی این نهاد انقلابی در اختیار علاقه مندان به تاریخ انقلاب قرار می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما