loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الفلسفه؛ بحث فقهی فی دراسه الفلسفه

بررسی فقهی تعلیم و تعلم فلسفه

ناشر موسسه اشراق و عرفان

نویسنده علیرضا اعرافی

مترجم محمد جمعه

تحقیق و تنظیم کتاب سید نقی موسوی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 323

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 23811 10003022
129,600 123,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

فلسفه ورزی و فلسفه آموزی اهمیت و سابقه دیرینی در اندیشه بشری دارد و مواضع گوناگونی در مورد آن اتحاذ شده است. اثر پیش رو در تلاش است تا از منظری فقهی به این بحث چالشی نظر افکند. فلسفه از دیربار موافقان و مخالفانی داشته و این موضع گیری ها معمولا با تکفیر و تحریم هایی همراه بوده است. این پژوهش در صدد استخراج حکم فقهی فلسفه ورزی (اشتغال به فلسفه و تفکر فلسفی) و تعلیم و تعلم آن (فلسفه آموزی) و پیش از آن توجه به حکم فقهی تأملات عقلانی و نظری و روش قیاسی خارج از محدوده فلسفه های موجود است. این کتاب در سه فصل ساماندهی شده است؛ فصل اول به کلیات پژوهش می پردازد که شامل «مفهوم شناسی»، «بیان مسأله» و «پیشینه پژوهش» است.

فصل دوم، «ادله ممنوعیت» را در دو بخش «ادله عامه» و «ادله خاصه» مطرح و بررسی می کند. فصل سوم نیز به بررسی «ادله جواز» در دو بخش «ادله عامه» و «ادله خاصه» می پردازد. در بخشی از این کتاب آمده است: «همان طور که در (بیان مسأله) گفته شد، پژوهش حاضر در صدد بررسی فقهی سه سطح از فعالیت و رفتار اختیاری مکلفان یعنی (فلسفه ورزی)، (آموزش فلسفه) و ((یادگیری فلسفه)) در چهار قلمرو (تأملات عقلانی)، (فلسفه یونانی)، (فلسفه اسلامی) و (کاربرد روش فلسفی در فهم دین) است. به این منظور، دیدگاه های مخالفان، طبقه بندی و سخنان آن ها باز سازی و حتی در مواردی برای مستدل سازی برخی از ادعاها (که به شکل فقهی مستدل نشده اند) درباره حرمت (تأملات عقلانی)، (فلسفه ورزی) و (یادگیری فلسفه) در قلمرو (فلسفه یونانی) ، (فلسفه اسلامی) و (کاربرد این روش در فهم دین) به دلیل های (قواعد عامه)، (روایات)، و (شهرت بین اصحاب) استناد کرده ایم و به رغم تلاش، دلیل قرآنی قابل توجهی بر ممنوعیت (حرمت یا کراهت) تأملات عقلانی، فلسفه ورزی و فلسفه آموزی، در متون مخالفان نیافته ایم.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما