loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اعدام انقلابی رزم آرا به روایت اسناد

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده داوود امینی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 600

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

پیدایش و فعالیت جمعیت فدائیان اسلام از جمله وقایع مهم تاریخ معاصرایران است که با علقه های اسلامی شکل گرفت. گرچه این جمعیت در آغاز حرکت خود اجرای احکام شرعی و حفاظت از حریم دین را در سرلوحه ی اقدامات خود قرار داده بود، اما در جریان نهضت ملی نفت حضور فعالی یافت و با دو اعدام انقلابی نقش بسیار مهمی در عملی شدن نهضت مذکور ایفا کرد.

اعدام انقلابی هژیر، راه را برای حضور نمایندگان طرفدار ملی کردن صنعت نفت و طرفدار آیت الله کاشانی و دکتر مصدق در مجلس شورای ملی فراهم کرد و اعدام انقلابی رزم آرا، مهم ترین مخالف تصویب قانون ملی شدن نفت را از سر راه نهضت برداشت.

طی سال های بعد از انقلاب، بعضی از اشخاص و گروه ها برای به زیر سؤال بردن نقش فدائیان اسلام در اعدام انقلابی رزم آرا، با خوانشِ گزینشیِ اسناد چنین وانمود کرده اند که ضارب رزم آرا نه خلیل طهماسبی، بلکه یکی از نظامیان رژیم پهلوی بوده است. برای پاسخ علمی به این شبهه، بازخوانی کامل اسناد مربوط به اعدام انقلابی رزم آرا ضروری می نمود. بر همین اساس، این اثر با تکیه بر اسناد بازجویی خلیل طهماسبی، بر آن است روایت مستند و مستدل این واقعه را بیان کند.
نویسنده و پژوهشگر این اثر، از پیشگامان مطالعات فدائیان اسلام پژوهی بود و تاکنون چند اثر ارزشمند و مهم پیرامون تاریخ مبارزات فدائیان اسلام تألیف و منتشر نموده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما