loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تیمور بختیار به روایت اسناد

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده منیژه صدری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 284

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 23821 10003022
9,000 8,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بختیار به علت خویشاوندی با ثریا بختیاری مدارج ترقی، شهرت و ثروت را به سرعت طی کرد. فرصت طلبی، خشونت و خودکامگی مشخصه ی اصلی وی بود که توانست او را در پیشبرد اهدافش کمک کند.

نقش بختیار در کودتای 28 مرداد 1332، او را به مقام فرمانداری نظامی تهران رساند و پس از آن بنیان گذار تشکیلات مخوف ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) گردید. این تشکیلات امنیتی بعد از سال 1334 تا پیروزی انقلاب اسلامی سرکوبی مخالفان حکومت پهلوی را برعهده داشت.

زیاده خواهی های بختیار او را به نزدیکی بیشتری با آمریکایی ها سوق داد تا بلکه به مقام و موقعیت برتری دست یابد، لیکن مغضوب شاه شد و از ایران خارج گردید و با استقرار در عراق، مخالفت با رژیم پهلوی را گسترش داد و تلاشی بی سرانجام را آغاز کرد تا رهبری مخالفت ها را با شاه به دست گیرد. رژیم بعثی عراق از وجود او در جهت منافع خود برای فشار به ایران به خوبی استفاده می کرد و او با لطایف الحیل در پی آن بود تا امام خمینی را نیز به همکاری با وی متقاعد نماید که با هوشیاری و اتخاذ مواضع صریح رهبری نهضت اسلامی ناکام ماند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما