loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبارزات امام خمینی از هجرت به فرانسه تا بازگشت به ایران به روایت اسناد

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده سجاد راعی گلوجه

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 608

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

فعالیت های امام خمینی در دهه ها ی 1340 و 1350 دست کم به سه دوره تقسیم می شود: دوره ی اول از ابتدای نهضت تا تبعید به ترکیه؛ دوره ی دوم، مدت یک ساله ی تبعید در ترکیه و دوره ی تبعید سیزده ساله در عراق و بالاخره دوره ی سوم، مهاجرت از عراق به فرانسه تا بازگشت به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی می باشد. هر کدام از این سه دوره ی مورد اشاره به نوبه ی خود دارای جایگاه مهم و سرنوشت سازی در تاریخ ایران است. به همین دلیل ده ها و شاید صدها تحقیق، نوشته و مصاحبه در این زمینه منتشر گردیده است. اما اسناد مربوط به هر کدام از دوره های مذکور، به جز موارد خاص و غیرمستقیم، انتشار نیافته و جای خالی اسناد برای تکمیل و تبیین مطالعات تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی مشهود و ملموس است و با گذشت بیش از ربع قرن از پیروزی انقلاب اقدام بایسته ای در این زمینه صورت نپذیرفته است.

هدف مقدمه ی پژوهشی و انتشار اسناد حاضر پر کردن بخشی از خلأ یاد شده می باشد. بخش اعظم اطلاعات اثر حاضر، برگرفته از اسناد ساواک یا عین اسناد است. گزارش ها و مکاتبات ساواک با سازمان های تابعه و سایر سازمان ها و وزارتخانه ها اطلاعات پنهانی را در برمی گیرد که معمولاً در سایر منابع و مآخذ مورد استفاده ی پژوهشگران و نویسندگان وجود ندارد و به همین دلیل در روشن کردن زوایای تاریک و پنهان، نقش مؤثر و تعیین کننده ای دارد.

اثر حاضر، دوره ی سوم نهضت امام خمینی، یعنی از زمان مهاجرت امام خمینی به پاریس در مهر 1357 تا بازگشت به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 را مورد بررسی قرار داده و صدها سند منتشر نشده را در برمی گیرد. این دوره از نهضت اسلامی با توجه به پیشرفت های روزافزون مبارزه ی امام خمینی بر ضد حکومت پهلوی و سقوط شتابان آن رژیم از برهه های زمانی و دوره های قبلی متمایزتر و شایسته ی توجه بیشتری است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما