loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حزب ایران به روایت اسناد ساواک

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده سیاوش یاری

ویراستار مرکز اسناد انقلاب اسلامی

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 505

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

تاریخ معاصر ایران را باید یکی از پر حادثه ترین اعصار تاریخ ایران دانست. طی این دوره، انقلاب مشروطیت رخ داد؛ نوگرایی آغاز گردید؛ تمدن اسلامی – ایرانی با تمدن غرب رو در رو گردید و مهم تر از همه این ها، انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. بدون شک تمامی این حوادث را باید همچون حلقه های زنجیری دانست که نه تنها با یکدیگر، بلکه با حوادث و جریان های اجتماعی و سیاسی و دینی تاریخ ایران در ارتباط هستند.
یکی از این حوادث، روند شکل گیری احزاب مختلف، گرایش های سیاسی و فکری متفاوت، بخصوص پس از شهریور 1320 می باشد. با اینکه سابقه پیدایش احزاب در ایران و زمینه های شکل گیری آن ها از جهتی به عصر مشروطه بر می گردد ولی دوره پس از شهریور 1320 و بخصوص فاصله سال های 1320 تا 1332 در زمینه پیدایش احزاب سیاسی در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. در این دوره به علت بی تجربگی و کم سن و سال بودن شاه و آزادی نسبی، احزاب سیاسی، نقش بیشتری را در اداره امور کشور در قلمروهای دولت و ملت ایفا کردند. یکی از این احزاب، حزب ایران بود که تا حدود زیادی ویژگی های یک حزب سیاسی را داشت.

اعضای این حزب را گروهی از مهندسان، پزشکان و حقوق دانان تحصیل کرده غرب تشکیل می دادند. اندکی از تشکیل حزب ایران، سران آن توانستند خود و حزب را در سطح کشور، مطرح ساخته و در مورد جریان های کلان کشور اظهار نظر و موضع گیری نمایند. موضع گیری های این حزب، موثر و کارساز بود. نفوذ حزب ایران در مجلس و بخصوص هیأت دولت، به سران حزب امکان داد تا بهتر و زودتر بتوانند به برخی از اهداف خود جامه عمل بپوشانند.

بیشتر فعالیت های حزب ایران در قالب ائتلاف در جبهه ملی صورت می گرفت و همچون دیگر سران جبهه ملی و احزاب وابسته به آن، سیاست های کلی حزب در جهت نیل به دموکراسی با قبول حکومت سلطنتی مشروطه بود. این گروه به این خط مشی پایبند بود تا جایی که حتی پس از اعلام لوایح انقلاب سفید شاه نیز از آن حمایت کردند. در این پژوهش سعی گردیده تا سیاست ها، آرمان ها موضع گیری ها و اقدامات و فعالیت های حزب ایران با بهره گیری از اسناد و منابع و نشریات، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد که گوشه ای از تاریخ معاصر ایران را روشن می نماید.

عناوین فصول این کتاب: بخش اول: مدخل پژوهشی 1- تاسیس و تثبیت حزب ایران 2- حزب ایران و جبهه ملی 3- تشکیلات و ایدئولوژی حزب ایران نتیجه گاهشمار بخش دوم: اسناد و تصاویر مقاله مرتبط: حزب ایران به روایت اسناد
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما